Ter plaatse van de haven van Oude Ton ge was het voor het
regelmatig verloop van het tracé van de nieuwe dijk nood
zakelijk om met deze dijk de haven over te steken en ter plaatse
een nieuwe keersluis te bouwen. Hier stond tegenover dat dan
de circa 1 kilometer landinwaarts reikende havendijken niet
behoefden te worden vernieuwd. Behalve de bouw van deze
keersluis, die aan het einde van het verslagjaar nog in aanleg
was, betekende dit het aanleggen van de nieuwe dijk op het
slik, hetgeen door het onderworpen zijn aan de getijbeweging,
directie en aannemers voor bijzondere problemen stelde.
In dit verband zij opgemerkt, dat in dit dijkvak, behalve de
bouw van de nieuwe keersluis te Oude Tonge, voorzien van
2 stel vloeddeuren, te Battenoord het verlengen van de uit-
strcomkoker van het gemaal onder de nieuwe dijk door
noodzakelijk was, met inbegrip van het aanbrengen van wacht-
deur en schuif. Voorts was nodig het rivierwaarts verleggen
van het haventje ter plaatse en tenslotte te Herkingen het
maken van een coupure van gewapend beton, afsluitbaar met
1 stel vloeddeuren en een dubbele rij schotbalken, teneinde het
buitendijks liggende haventerrein bereikbaar te maken.
b. Dijkvak Van Pallandtpolder—Stadse Hoek
(bijlage 19, profielen 1 en 2)
De buitendijk van de Van Pallandtpolder en de er achter
liggende dijk (hoofdwaterkering) van de polder Oostplaat
Flakkee en de Johannespolder waren zo zwaar beschadigd,
dat overgegaan diende te worden tot de bouw van een geheel
nieuwe hoofdwaterkering, welke gebouwd werd ter plaatse van
de dijk van de Van Pallandtpolder en over het gors vóór de
Brienenspolder werd doorgetrokken tot de Stadse Hoek.
Het voor de kern van de dijk benodigde zand werd gezogen
en gebaggerd van de bodem van het Haringvliet en in het werk
gespoten. Aangezien de in de oude dijken aanwezige specie
niet geschikt was voor het maken van de buitenbekleding van
de zandkern, werd ook hier de eerder omschreven asfaltbe-
kleding toegepast. Het plaatselijk nog aanwezige deel van de
dijk van de Van Pallandtpolder werd in de nieuwe dijk
opgenomen.
De aslaltbekleding steunt aldaar tegen een 3 m brede, met
295