Ter plaatse van de haven van Oude Ton ge was het voor het regelmatig verloop van het tracé van de nieuwe dijk nood zakelijk om met deze dijk de haven over te steken en ter plaatse een nieuwe keersluis te bouwen. Hier stond tegenover dat dan de circa 1 kilometer landinwaarts reikende havendijken niet behoefden te worden vernieuwd. Behalve de bouw van deze keersluis, die aan het einde van het verslagjaar nog in aanleg was, betekende dit het aanleggen van de nieuwe dijk op het slik, hetgeen door het onderworpen zijn aan de getijbeweging, directie en aannemers voor bijzondere problemen stelde. In dit verband zij opgemerkt, dat in dit dijkvak, behalve de bouw van de nieuwe keersluis te Oude Tonge, voorzien van 2 stel vloeddeuren, te Battenoord het verlengen van de uit- strcomkoker van het gemaal onder de nieuwe dijk door noodzakelijk was, met inbegrip van het aanbrengen van wacht- deur en schuif. Voorts was nodig het rivierwaarts verleggen van het haventje ter plaatse en tenslotte te Herkingen het maken van een coupure van gewapend beton, afsluitbaar met 1 stel vloeddeuren en een dubbele rij schotbalken, teneinde het buitendijks liggende haventerrein bereikbaar te maken. b. Dijkvak Van Pallandtpolder—Stadse Hoek (bijlage 19, profielen 1 en 2) De buitendijk van de Van Pallandtpolder en de er achter liggende dijk (hoofdwaterkering) van de polder Oostplaat Flakkee en de Johannespolder waren zo zwaar beschadigd, dat overgegaan diende te worden tot de bouw van een geheel nieuwe hoofdwaterkering, welke gebouwd werd ter plaatse van de dijk van de Van Pallandtpolder en over het gors vóór de Brienenspolder werd doorgetrokken tot de Stadse Hoek. Het voor de kern van de dijk benodigde zand werd gezogen en gebaggerd van de bodem van het Haringvliet en in het werk gespoten. Aangezien de in de oude dijken aanwezige specie niet geschikt was voor het maken van de buitenbekleding van de zandkern, werd ook hier de eerder omschreven asfaltbe- kleding toegepast. Het plaatselijk nog aanwezige deel van de dijk van de Van Pallandtpolder werd in de nieuwe dijk opgenomen. De aslaltbekleding steunt aldaar tegen een 3 m brede, met 295

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 297