Voor de dwarsprofielen moge worden verwezen naar de bijlagen 19 en 21, terwijl de situatie van deze dwarsprofielen is weergegeven in de bijlagen 18 en 20. 5. Geheel vernieuwde dijken a. Dijkvak Sluishaven—Herkin gen (zie bijlage 19 profiel 3 en ook de foto's 48 t/m 55). Zoals reeds gezegd waren de beschadigingen van dit dijkvak ter lengte van 20 km van dien aard, dat algehele vernieuwing de enig mogelijke oplossing bood. De korte beschikbare bouw tijd echter voor het begin van de herfst moest de nieuwe dijk voldoende voor haar taak berekend zijn noodzaakte tot het uitzien naar andere middelen dan de bij de bouw van dijken gebruikelijke. De langs de Zuidkust van het eiland uit de gorzen en van de resten van de vernielde dijken afkomstige klei was door het grote gehalte aan zand ongeschikt voor de buitenbekleding. De daartoe benodigde grote hoeveelheid klei zou van elders moeten worden aangevoerd. Zo deze hoeveel heid klei van goede kwaliteit al verkrijgbaar ware geweest, dan nog zou de capaciteit van de haventjes en de voorhanden scheepsruimte niet toereikend zijn geweest om aan de gestelde eisen te voldoen. Het behoeft wel geen betoog, dat het bouwen van een dijk geheel van klei uitgesloten moest worden geacht. De omstandigheid, dat asfaltbekledingen in de korte periode van toepassing op bevredigende wijze de aanvallen van het water hadden weerstaan, en dat vóór de intrede van het volgende stormseizoen, naar de mens gesproken, een voldoende bekleding van de buitenbelopen, berm en kruin van het zand- lichaam over de volle lengte van het dijkvak zou kunnen worden verkregen, deed besluiten tot het toepassen van dit materiaal. Deze asfaltbekleding bestaat uit een onderlaag van zand- asfalt en een bovenlaag van asfaltbeton, onderling verbonden door een kleeflaag. Het geheel is aan de bovenzijde afgesloten met een dichtingslaag. De asfaltbekleding wordt aan de buitenteen opgevangen door een houten damwand ter lengte van 2 a 2,5 m, die wordt gesteund door een stenen berm, grotendeels geïmpregneerd met gietasfalt. De dikte van de laag zandasfalt varieert van 40 cm aan de teen tot 10 cm op het bovenbeloop en de kruin. De dikte van de laag asfaltbeton 289

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 291