Na de tot standkoming van de eerste verbinding tussen Middelharnis en Oude Tonge werd begonnen met het her stellen van de tweede schakel, welke o.m. de Oostmoerse en Oostendse dijk bevatte. 17 Februari werd het stroomgat bij de Dabbeboerderij, op de plaats waar de Oostendse dijk in de Oostmoersedijk over gaat, onderhanden genomen en 2 dagen later was het pleit beslecht. 26 Februari had de dichting plaats van het grote stroomgat in de Oostendse dijk en was de verbinding tussen de „Polders loozende door Het Oudeland van Oude Tonge" en het stroom gat in Den Bommel, welke nog altijd via de open duikers in de Tilse dijk bestond, volledig verbroken. Hierdoor werd de vloedkom achter het stroomgat in Den Bommel belangrijk verkleind, wat de dichting van deze bres in de avonduren van dezelfde dag zeker vergemakkelijkt heeft. Oude Tonge was vanaf dat moment via 2 routes te bereiken. Meer naar het Westen werden alle krachten in het werk gesteld om de Oudelanden van Middelharnis en Sommelsdijk alsmede de Duivenwaard van het buitenwater af te sluiten. Slaagde men hierin, dan zouden de dorpen Middelharnis en Sommelsdijk droog vallen en de vloedkom achter het stroomgat van Herkingen tot 1/5 van zijn grootte worden teruggebracht. Bovendien zou Nieuwe Tonge uit zijn isolement worden verlost. 8 Februari heeft men in Nieuwe Tonge de eerste stap gedaan, door het stroomgat in de Noordlandse dijk bij de Korenmolen te dichten. Het hiervoor benodigde zand werd met vrachtauto's via de blank staande Lange weg naar het gat gebracht. Van buiten af werd de strijd zowel vanuit het Oosten als vanuit het Westen gevoerd. In het Oosten kwam op 17 Februari het stroomgat in de Oudelandse dijk bij de Bleekert dicht terwijl 22 Februari het oostelijk stroomgat in de Noordlandse dijk volgde. Twee dagen later was het westelijke stroomgat in de Noordlandse dijk ge sloten, en daarmede de laatste verbinding tussen de stroorn- gaten van Den Bommel en Herkingen verbroken. Nieuwe Tonge was nu per auto via de Noordlandse dijk bereikbaar, waardoor het grote stroomgat in de Duivenwaardse dijk vanuit het Oosten kon worden aangevat. 258

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 260