gevolgd en werden de resten van de oude dijk voor de nieuwe benut. Verandering van dijksprofiel houdt ook hier natuurlijk weer in, dat de in de dijk gelegen kunstwerken moesten worden aan gepast. Het betrof o.a. een sluisje op de Oostpunt, dat door de keuze van het tracé van de dijk alleen naar binnen behoefde te worden verlengd, hetgeen geschiedde door middel van beton damwanden, waarover koppelbalken. Verder was een aantal coupures, bestaande uit een stel ver ticale palen, waarin verticale groeven voor schotbalkkeringen, bij de ramp vernield. Van de gelegenheid werd gebruik ge maakt om de doorrijbreedte van de nieuwe coupures te ver groten. Een nabij het stroomgat liggende duikersluis, de uit wateringssluis van de Mariapolder, was zeer zwaar beschadigd; het front was afgedrukt en de koker gekraakt. Om deze te her stellen c.q. te vervangen door een nieuwe sluis, zou een vrij dure afdamming nodig zijn, daar deze buitenwater moest keren. Na overleg tussen de betreffende instanties werd daarom be sloten de sluis aan de Zuidkant geheel te laten vervallen en de afwatering van de Mariapolder naar het Noorden te doen plaats vinden, waartoe in de voormalige binnendijk een nieuwe duiker moest worden gemaakt (waarvoor beton rioolbuizen werden gebruikt). Rest nog een opgave van gebruikt materieel en kosten. Wat het materieel aangaat zijn de ingezette hoeveelheden draglines, vrachtauto's enz. in de loop van het werk zeer variërend ge weest. Maximaal hebben tegelijk gewerkt 11 draglines en 12 vrachtwagens (in Mei/Juni 1953). Toen waren, ook nog ingezet 2 bulldozers, 3 loco's, 42 kipkarren en 2100 m1 spoor, terwijl het aantal arbeiders 100 bedroeg, welke mensen waren ondergebracht in een daarvoor ingericht barakkenkamp met keuken. De kosten zijn, daar het werk nog niet definitief is afgerekend, nog niet bekend. Zij zullen vermoedelijk 2.500.000,— bedragen. En tenslotte moge nog worden vermeld, dat het eiland half November weer, menselijkerwijs gesproken, veilig lag achter de nieuwe en herstelde dijken. B eerenplaat Ook dit eiland werd door de stormvloed nogal zwaar be- 202

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 204