gevolgd en werden de resten van de oude dijk voor de nieuwe
benut.
Verandering van dijksprofiel houdt ook hier natuurlijk weer
in, dat de in de dijk gelegen kunstwerken moesten worden aan
gepast. Het betrof o.a. een sluisje op de Oostpunt, dat door de
keuze van het tracé van de dijk alleen naar binnen behoefde
te worden verlengd, hetgeen geschiedde door middel van beton
damwanden, waarover koppelbalken.
Verder was een aantal coupures, bestaande uit een stel ver
ticale palen, waarin verticale groeven voor schotbalkkeringen,
bij de ramp vernield. Van de gelegenheid werd gebruik ge
maakt om de doorrijbreedte van de nieuwe coupures te ver
groten. Een nabij het stroomgat liggende duikersluis, de uit
wateringssluis van de Mariapolder, was zeer zwaar beschadigd;
het front was afgedrukt en de koker gekraakt. Om deze te her
stellen c.q. te vervangen door een nieuwe sluis, zou een vrij
dure afdamming nodig zijn, daar deze buitenwater moest keren.
Na overleg tussen de betreffende instanties werd daarom be
sloten de sluis aan de Zuidkant geheel te laten vervallen en
de afwatering van de Mariapolder naar het Noorden te doen
plaats vinden, waartoe in de voormalige binnendijk een nieuwe
duiker moest worden gemaakt (waarvoor beton rioolbuizen
werden gebruikt).
Rest nog een opgave van gebruikt materieel en kosten. Wat
het materieel aangaat zijn de ingezette hoeveelheden draglines,
vrachtauto's enz. in de loop van het werk zeer variërend ge
weest. Maximaal hebben tegelijk gewerkt 11 draglines en
12 vrachtwagens (in Mei/Juni 1953). Toen waren, ook nog
ingezet 2 bulldozers, 3 loco's, 42 kipkarren en 2100 m1 spoor,
terwijl het aantal arbeiders 100 bedroeg, welke mensen
waren ondergebracht in een daarvoor ingericht barakkenkamp
met keuken.
De kosten zijn, daar het werk nog niet definitief is afgerekend,
nog niet bekend. Zij zullen vermoedelijk 2.500.000,— bedragen.
En tenslotte moge nog worden vermeld, dat het eiland half
November weer, menselijkerwijs gesproken, veilig lag achter
de nieuwe en herstelde dijken.
B eerenplaat
Ook dit eiland werd door de stormvloed nogal zwaar be-
202