op de provinciale weg ligt) en de Numanspolderse Zeedijk tot stand kwam. De kosten van het dijksherstel zijn nog niet be kend; zij zullen 200.000,— bedragen. En tenslotte de zwaarst beschadigde binnendijk, de Molendijk van 's-Gravendeel, welke op meerdere plaatsen was doorge broken en over zeer grote lengte was afgekalfd. Met het herstel van het kruispunt van de Molendijk met de provinciale weg naar het veer naar Wieldrecht, welk kruispunt geheel was weggeslagen, werd al vrij spoedig na de ramp door de Pro vinciale Waterstaat een begin gemaakt, teneinde zo spoedig mogelijk het verkeer weer over de Smidsweg te kunnen leiden. Het hiervoor benodigde zand werd aangevoerd in de haven van 's-Gravendeel. Medio April was het werk al zover gereed, dat het verkeer over rijplaten kon worden toegelaten. Het verdere herstel van de dijk werd gelijk opgedragen met het herstel van de buitendijken in dit gebied. De Molendijk was voorheen een kleidijk. Waar echter zeer veel klei was weggespoeld, werd besloten een zandkern te maken, afgedekt met klei. Het zand hiervoor is aangevoerd in de haven van 's-Gravendeel, later aangereden vanuit een ten behoeve van dit werk gespoten depot; de klei voor afdekking is verkregen door gedeeltelijke afgraving van de dijk zelf. Aan materieel zijn voor het herstel van binnendijken ingezet: 5 draglines en 21 vrachtauto's, waarmee in totaal 75.000 m3 zand en 210.000 m3 klei is verwerkt. De kosten kunnen glo baal worden gesteld op 1.300.000,—, waarbij niet zijn be grepen de kosten van het herstel van de wegen. 16. De eilanden behorende bij de Hoeksche Waard Hiertoe worden gerekend Tiengemeten (welk eiland zelfs in twee gemeenten, nl. Zuid-Beijerland en Goudswaard is ge legen), de Beerenplaat, dat onder de gemeente Oud-Beijerland valt en de Krabbepolder, die, hoewel gemeentelijk bij Dor drecht ingedeeld, door een dam met de Hoeksche Waard is verbonden. Tiengemeten De hoofdwaterkering van dit eiland werd wel zeer zwaar getroffen. In de 15 km lange dijk werden talrijke gaten ge- 200

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 202