grotendeels gedelegeerd aan het College van Gedeputeerde Staten), voor het herstel van de binnendijken bleven echter de waterschappen en polders ingeschakeld. Het feit, dat het be stuur van het waterschap „De Hoeksche Waard" aan de Pro vinciale Waterstaat verzocht de directie te voeren bij het herstel van de binnendijken, voor zover vallend onder de zorg van dit waterschap, verandert niets aan haar verantwoordelijk heid voor dit herstel. Voorts de aard van het herstel: behoudens een viertal zwaar beschadigde dijken vertoonden de te herstellen binnendijken slechts afkalvingen over min of meer grote lengten, voor het herstel waarvan kleine plaatselijke aannemers konden worden ingeschakeld. Op deze wijze zijn 23 binnendijken in de oude toestand hersteld tot een totaalbedrag van 330.000,—. De voor deze herstellingen benodigde grond werd voor een groot deel verkregen door de reeds eerder genoemde Gebroken- of Meeldijk in de polder Oude Korendijk c.a. gelegen, af te graven. Verder werd grond ontleend aan voor het herstel van buiten dijken gegraven putten. Voor het doen herstellen van enige zwaar beschadigde bin nendijken werd de voor de buitendijken gevolgde methode aangehouden. Het voorlopige herstel van de binnendijk, ge naamd Buitendijk van het Land van Essche werd tegelijk met het werk aan de dijk van de Strijense polder (dijkvak 16) uit gevoerd, en de in de dijk geslagen gaten werden voorlopig gedicht met klei afkomstig uit het Grote Gors. Later werd klei betrokken uit de grondputten voor Strijensas. De totale kosten van het herstel van de dijk zullen 270.000,— bedragen. De Schenkeldijk Zuid-Beijerland is op meerdere plaatsen doorgebroken. De gaten werden gedicht met zand, afkomstig van het bij de Rijkshaven te Numansdorp gespoten depót, welk zand werd afgedekt met klei, afkomstig van de Oosterse Laagjes. Toen deze put niet meer beschikbaar was, is grond gereden vanaf de Gebroken- of Meeldijk. De weg op de dijk was uiteraard ter plaatse van de gaten geheel verdwenen en moest weer worden aangebracht. Waar toch werkzaamheden aan het wegdek moesten worden verricht, maakte de beheerder van de weg, de polder Cromstrijen, van de gelegenheid gebruik door nu meteen de gehele weg te laten teren, waardoor een goede verbinding tussen de Groot-Zuid-Beijerlandsedijk (waar- 199

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 201