grotendeels gedelegeerd aan het College van Gedeputeerde
Staten), voor het herstel van de binnendijken bleven echter de
waterschappen en polders ingeschakeld. Het feit, dat het be
stuur van het waterschap „De Hoeksche Waard" aan de Pro
vinciale Waterstaat verzocht de directie te voeren bij het
herstel van de binnendijken, voor zover vallend onder de zorg
van dit waterschap, verandert niets aan haar verantwoordelijk
heid voor dit herstel.
Voorts de aard van het herstel: behoudens een viertal zwaar
beschadigde dijken vertoonden de te herstellen binnendijken
slechts afkalvingen over min of meer grote lengten, voor het
herstel waarvan kleine plaatselijke aannemers konden worden
ingeschakeld. Op deze wijze zijn 23 binnendijken in de oude
toestand hersteld tot een totaalbedrag van 330.000,—. De
voor deze herstellingen benodigde grond werd voor een groot
deel verkregen door de reeds eerder genoemde Gebroken- of
Meeldijk in de polder Oude Korendijk c.a. gelegen, af te graven.
Verder werd grond ontleend aan voor het herstel van buiten
dijken gegraven putten.
Voor het doen herstellen van enige zwaar beschadigde bin
nendijken werd de voor de buitendijken gevolgde methode
aangehouden. Het voorlopige herstel van de binnendijk, ge
naamd Buitendijk van het Land van Essche werd tegelijk met
het werk aan de dijk van de Strijense polder (dijkvak 16) uit
gevoerd, en de in de dijk geslagen gaten werden voorlopig
gedicht met klei afkomstig uit het Grote Gors. Later werd klei
betrokken uit de grondputten voor Strijensas. De totale kosten
van het herstel van de dijk zullen 270.000,— bedragen.
De Schenkeldijk Zuid-Beijerland is op meerdere plaatsen
doorgebroken. De gaten werden gedicht met zand, afkomstig
van het bij de Rijkshaven te Numansdorp gespoten depót, welk
zand werd afgedekt met klei, afkomstig van de Oosterse
Laagjes. Toen deze put niet meer beschikbaar was, is grond
gereden vanaf de Gebroken- of Meeldijk. De weg op de dijk
was uiteraard ter plaatse van de gaten geheel verdwenen en
moest weer worden aangebracht. Waar toch werkzaamheden
aan het wegdek moesten worden verricht, maakte de beheerder
van de weg, de polder Cromstrijen, van de gelegenheid gebruik
door nu meteen de gehele weg te laten teren, waardoor een
goede verbinding tussen de Groot-Zuid-Beijerlandsedijk (waar-
199