197 De totale kosten van het werk aan de dijk van de Eendragts- polder zijn nog niet bekend; zij zullen vermoedelijk ongeveer 5.000.000,— bedragen. Foto 27a geeft een beeld van deze dijk na uitvoering van het herstelwerk. Daarentegen behoeft de Oudendijk (dijkvak 25) geen her stel; deze kwam geheel onbeschadigd uit de ramp. Ook de West- of Hollaarsdijk (dijkvak 26) is er zeer goed afgekomen. Raffelwerk, ontstaan door het kabbelen van de golven aan weerszijden (Leenheerenpolder en Oude Koren dijk waren beide geïnundeerd) en een aantal weggeslagen stoepen moesten worden hersteld, hetgeen geschiedde voor de prijs van 9.375,—. De voorliggende dijk van de Leenheerenpolder, die zwaarder was beschadigd (een paar ondiepe gaten en afkalvingen van het binnentalud) is eveneens hersteld. In de kom van Goudswaard, Dwarsdijk en Spuidijk van de polder Oude Korendijk ca. (dijkvakken 27 en 28), heeft de hoofdwaterkering geen schade van betekenis opgelopen. Wel werd het keermuurtje op de Dwarsdijk, dat te laag bleek te zijn, nu verhoogd. 14. Zoveel te groter was de vernieling van Molendijk, Middeldijk en Oostpoldersedijk (dijkvak 29). Voor dit herstel werd aangevoerd 3 km smalspoor, 6 die sel-loco's en 37 kipkarren. In totaal is aan deze dijk verwerkt 19.000 m3 buitendijks gestoken klei. Weinig schade, welke dan ook weer vrij spoedig was hersteld, is teweeg gebracht aan de zgn. Hogedijk (dijkvak 30). Met enige vrachtauto's werd de buitendijks ontgraven klei aan de dijk gebracht. Dat de schade niet groot was blijkt wel uit de aangevoerde hoeveelheid: 515 m3. Kosten van een en ander 2.300,-. Ook de schade aan de Oud-Piershilsedijk (dijkvak 31) werd hersteld. Deze betrof slechts afslag van het molenplateau en aantasting van het binnentalud. De grond voor dit herstel werd verkregen uit een buitendijks gelegen kleiput en werd even eens met vrachtauto's aangevoerd. De dijk van Klein-Piershil (dijkvak 32), waarin een groot gat was geslagen, werd weer in de oude toestand gebracht. Hier-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 199