197
De totale kosten van het werk aan de dijk van de Eendragts-
polder zijn nog niet bekend; zij zullen vermoedelijk ongeveer
5.000.000,— bedragen. Foto 27a geeft een beeld van deze dijk
na uitvoering van het herstelwerk.
Daarentegen behoeft de Oudendijk (dijkvak 25) geen her
stel; deze kwam geheel onbeschadigd uit de ramp.
Ook de West- of Hollaarsdijk (dijkvak 26) is er zeer goed
afgekomen. Raffelwerk, ontstaan door het kabbelen van de
golven aan weerszijden (Leenheerenpolder en Oude Koren
dijk waren beide geïnundeerd) en een aantal weggeslagen
stoepen moesten worden hersteld, hetgeen geschiedde voor de
prijs van 9.375,—.
De voorliggende dijk van de Leenheerenpolder, die zwaarder
was beschadigd (een paar ondiepe gaten en afkalvingen van
het binnentalud) is eveneens hersteld.
In de kom van Goudswaard, Dwarsdijk en Spuidijk van de
polder Oude Korendijk ca. (dijkvakken 27 en 28), heeft de
hoofdwaterkering geen schade van betekenis opgelopen. Wel
werd het keermuurtje op de Dwarsdijk, dat te laag bleek te
zijn, nu verhoogd.
14. Zoveel te groter was de vernieling van Molendijk,
Middeldijk en Oostpoldersedijk (dijkvak 29).
Voor dit herstel werd aangevoerd 3 km smalspoor, 6 die
sel-loco's en 37 kipkarren. In totaal is aan deze dijk verwerkt
19.000 m3 buitendijks gestoken klei.
Weinig schade, welke dan ook weer vrij spoedig was hersteld,
is teweeg gebracht aan de zgn. Hogedijk (dijkvak 30). Met
enige vrachtauto's werd de buitendijks ontgraven klei aan de
dijk gebracht. Dat de schade niet groot was blijkt wel uit de
aangevoerde hoeveelheid: 515 m3. Kosten van een en ander
2.300,-.
Ook de schade aan de Oud-Piershilsedijk (dijkvak 31) werd
hersteld. Deze betrof slechts afslag van het molenplateau en
aantasting van het binnentalud. De grond voor dit herstel werd
verkregen uit een buitendijks gelegen kleiput en werd even
eens met vrachtauto's aangevoerd.
De dijk van Klein-Piershil (dijkvak 32), waarin een groot gat
was geslagen, werd weer in de oude toestand gebracht. Hier-