dicht door het erop laten vallen van de gevulde bak van de dragline, terwijl hiervoor ook een bulldozer werd ingeschakeld. Uit een klei-onderzoek door het Laboratorium voor Grond mechanica te Delft kon worden berekend, welke zetting van de gorsgrond zou kunnen worden verwacht. Men vond, dat de klei y3 van de uiteindelijk verlangde ophoging zou klinken. Op grond daarvan kon de benodigde overhoogte worden vastgesteld. Daar waar de dijk geheel verdwenen was, verkreeg de nieuwe dijk een buitentalud onder helling 1 3, een binnentalud eveneens van 1 3, een kruinsbreedte van 2 m, een binnenberm van 5 m op gem. 1.30 m N.A.P. (bijlage 15); momenteel ligt deze ten gevolge van de aangebrachte overhoogte uiteraard hoger. Overigens werd het bestaande buitenbeloop gehand haafd; het binnenbeloop werd over de gehele lengte onder 1 3, gebracht. Als blijvende kruinshoogte is aangenomen 4.70 m N.A.P. Het gehele herstelwerk van de Hogezandse polder en van de Torensteepolder vorderde een bedrag van rond 2.500.000,—. De in de dijk gelegen uitwateringssluis van de Hogezandse polder moest uiteraard worden aangepast aan het nieuwe dijksprofiel. Van deze gelegenheid werd gebruik gemaakt om, op kosten van de Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen, een bij de storm zwaar beschadigd plaatstalen gemaaltje, dat op de binnenvleugels van de sluis was gebouwd, te vervangen door een stenen bemalingsgebouwtje. Bovendien wordt een direct achter de dijk staande sluiswachterswoning, eveneens met financiële medewerking van de Ambachtsheerlijkheid, afge broken en vervangen door een nieuwe woning. De oude woning zou hebben kunnen blijven staan indien er een hoge, zware keermuur omheen zou zijn gebouwd, hetgeen uit dijksbouw- technisch oogpunt ongewenst moest worden geacht. Kosten 32.561,—. Waar de dijk de Schuringse haven kruist, ligt de uitwate- ringsluis van de polder Cromstrijen. De dijksverzwaring had uiteraard tengevolge, dat ook deze sluis moest worden verlengd, hetgeen, gezien de situatie, naar binnen en naar buiten moest geschieden. Dit werk eiste een uitgave van 46.000,—. De bestaande vleugels zijn afgedekt met platen van gewapend beton, waaroverheen het dijkslichaam is doorgetrokken; de 192

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 194