dicht door het erop laten vallen van de gevulde bak van de
dragline, terwijl hiervoor ook een bulldozer werd ingeschakeld.
Uit een klei-onderzoek door het Laboratorium voor Grond
mechanica te Delft kon worden berekend, welke zetting van
de gorsgrond zou kunnen worden verwacht. Men vond, dat de
klei y3 van de uiteindelijk verlangde ophoging zou klinken.
Op grond daarvan kon de benodigde overhoogte worden
vastgesteld.
Daar waar de dijk geheel verdwenen was, verkreeg de nieuwe
dijk een buitentalud onder helling 1 3, een binnentalud
eveneens van 1 3, een kruinsbreedte van 2 m, een binnenberm
van 5 m op gem. 1.30 m N.A.P. (bijlage 15); momenteel ligt
deze ten gevolge van de aangebrachte overhoogte uiteraard
hoger. Overigens werd het bestaande buitenbeloop gehand
haafd; het binnenbeloop werd over de gehele lengte onder 1 3,
gebracht. Als blijvende kruinshoogte is aangenomen 4.70 m
N.A.P.
Het gehele herstelwerk van de Hogezandse polder en van de
Torensteepolder vorderde een bedrag van rond 2.500.000,—.
De in de dijk gelegen uitwateringssluis van de Hogezandse
polder moest uiteraard worden aangepast aan het nieuwe
dijksprofiel. Van deze gelegenheid werd gebruik gemaakt om,
op kosten van de Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen, een bij de
storm zwaar beschadigd plaatstalen gemaaltje, dat op de
binnenvleugels van de sluis was gebouwd, te vervangen door
een stenen bemalingsgebouwtje. Bovendien wordt een direct
achter de dijk staande sluiswachterswoning, eveneens met
financiële medewerking van de Ambachtsheerlijkheid, afge
broken en vervangen door een nieuwe woning. De oude woning
zou hebben kunnen blijven staan indien er een hoge, zware
keermuur omheen zou zijn gebouwd, hetgeen uit dijksbouw-
technisch oogpunt ongewenst moest worden geacht.
Kosten 32.561,—.
Waar de dijk de Schuringse haven kruist, ligt de uitwate-
ringsluis van de polder Cromstrijen. De dijksverzwaring had
uiteraard tengevolge, dat ook deze sluis moest worden verlengd,
hetgeen, gezien de situatie, naar binnen en naar buiten moest
geschieden. Dit werk eiste een uitgave van 46.000,—. De
bestaande vleugels zijn afgedekt met platen van gewapend
beton, waaroverheen het dijkslichaam is doorgetrokken; de
192