de zware afkalvingen zeer had geleden, werd begin Juni be sloten om de dijk bij een blijvende kruinshoogte van 4.60 m N.A.P., een zwaarder profiel te geven, d.w.z. de taluds te verflauwen en een verhoogde en verbrede binnenberm aair te brengen, waartoe ook een nieuwe dijksloot zou moeten worden gegraven. Op bijlage 15 is een algemeen dwarsprofiel gegeven. Dit werk is nog in uitvoering. Behalve het verzwaren van de dijk van de Strijense Polder werd ook aan een aannemersbedrijf opgedragen het herstellen en verzwaren van de dijken van het Land van Essche, van de Johannapolder en van de Nieuwe Bekade Heuvelpolder (dijk vakken 17, 18 en 19). Een en ander werd aangenomen voor een bedrag van 650.000,—. Als grondputten werden aange wezen het Grote Gors en een gedeelte griend buiten de dijk van de Strijense polder. Het grondrijden aan de dijk van de Strijense polder is nog niet gereed, wel zijn de dijken van de Johannapolder en de Nieuwe Bekade Heuvelpolder onder het nieuwe profiel (kruinshoogte 4.60 m N.A.P.) gebracht (bijlage 15). Men is n.l. met het werk begonnen aan de West kant, bij de aansluiting met de Hogezandse polder. De nieuwe dijksloot is echter al over grote lengte gegraven. Daar in de oude, nu dichtgegooide dijksloot besehoeide dammen lagen, moest een aantal nieuwe betondammen, bestaande uit twee gekoppelde frontwanden van gewapend beton waardoorheen betonbuizen, worden gemaakt. Ook moest, doordat het nieuwe profiel van de dijk van de Johannapolder zoveel zwaarder is dan van de oude dijk, de in de dijk gelegen uitwateringssluis aan de binnenkant worden verlengd. Totaalbedrag 19.000,—. Met het herstel van de zwaar beschadigde dijk van de Hogezandse polder (gedeelte van dijkvak 20) werd de eerste dagen na de ramp direct door de Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen begonnen. Van deze 4700 m1 lange dijk is ongeveer 1935 m1 geheel weggeslagen. De voor het herstel be nodigde grond werd verkregen door gedeeltelijke afgraving van de voorliggende terreinen in de onmiddellijke omgeving van de te herstellen plaatsen, in hoofdzaak nabij de Buttervlietpolder en de Hogezandse sluis. Echter ook uit het Grote Gors en door afgraving van een binnendijkje in de Gorzen en Aanwassen van den Lande van Essche. Al deze grond is aangereden met spoor en met auto's; de klei werd, na het storten in de gaten, ver- 191

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 193