de zware afkalvingen zeer had geleden, werd begin Juni be
sloten om de dijk bij een blijvende kruinshoogte van 4.60 m
N.A.P., een zwaarder profiel te geven, d.w.z. de taluds te
verflauwen en een verhoogde en verbrede binnenberm aair te
brengen, waartoe ook een nieuwe dijksloot zou moeten worden
gegraven. Op bijlage 15 is een algemeen dwarsprofiel gegeven.
Dit werk is nog in uitvoering.
Behalve het verzwaren van de dijk van de Strijense Polder
werd ook aan een aannemersbedrijf opgedragen het herstellen
en verzwaren van de dijken van het Land van Essche, van de
Johannapolder en van de Nieuwe Bekade Heuvelpolder (dijk
vakken 17, 18 en 19). Een en ander werd aangenomen voor
een bedrag van 650.000,—. Als grondputten werden aange
wezen het Grote Gors en een gedeelte griend buiten de dijk
van de Strijense polder. Het grondrijden aan de dijk van de
Strijense polder is nog niet gereed, wel zijn de dijken van de
Johannapolder en de Nieuwe Bekade Heuvelpolder onder het
nieuwe profiel (kruinshoogte 4.60 m N.A.P.) gebracht
(bijlage 15). Men is n.l. met het werk begonnen aan de West
kant, bij de aansluiting met de Hogezandse polder. De nieuwe
dijksloot is echter al over grote lengte gegraven. Daar in de
oude, nu dichtgegooide dijksloot besehoeide dammen lagen,
moest een aantal nieuwe betondammen, bestaande uit twee
gekoppelde frontwanden van gewapend beton waardoorheen
betonbuizen, worden gemaakt. Ook moest, doordat het nieuwe
profiel van de dijk van de Johannapolder zoveel zwaarder is
dan van de oude dijk, de in de dijk gelegen uitwateringssluis
aan de binnenkant worden verlengd. Totaalbedrag 19.000,—.
Met het herstel van de zwaar beschadigde dijk van de
Hogezandse polder (gedeelte van dijkvak 20) werd de eerste
dagen na de ramp direct door de Ambachtsheerlijkheid
Cromstrijen begonnen. Van deze 4700 m1 lange dijk is
ongeveer 1935 m1 geheel weggeslagen. De voor het herstel be
nodigde grond werd verkregen door gedeeltelijke afgraving van
de voorliggende terreinen in de onmiddellijke omgeving van de
te herstellen plaatsen, in hoofdzaak nabij de Buttervlietpolder
en de Hogezandse sluis. Echter ook uit het Grote Gors en door
afgraving van een binnendijkje in de Gorzen en Aanwassen van
den Lande van Essche. Al deze grond is aangereden met spoor
en met auto's; de klei werd, na het storten in de gaten, ver-
191