aangereden met vrachtauto's. In totaal is voor de dichtingen en voor herstel van afslag verwerkt 10.450 m3 klei. De voor de hoofdwaterkering liggende dijk van de Maria- polder was zwaar beschadigd en werd ten behoeve van het herstelwerk aan de hoofdwaterkering in eerste instantie gedicht tot 3.00 m N.A.P. Na overleg met de vertegenwoordigers van de Dordtse Landbouwonderneming, eigenaresse van de polder, kon de benodigde grond worden verkregen uit een binnendijks gelegen langgerekte put, waardoor met het herstel zo spoedig mogelijk kon worden begonnen. Later zijn de putten grotendeels volgereden met daartoe aangekochte grond van de grienden, gelegen voor de Strijense polder, terwijl een gedeelte is gedicht met aangereden zand, dat werd afgedekt met klei. Voor het herstel van de Mariapolder zijn over de gehele herstelperiode 2 draglines en 3—6 vrachtwagens ingezet. Ook hier is het nog niet mogelijk de kosten nauwkeurig op te geven. 12. De beschadigingen, afkalvingen van het binnenbelcop, van de Sassendijk (dijkvak 15) zijn hersteld met grond in hoofdzaak gehaald van de Zuid-Kavelsedijk, waar de wagens werden geladen door een dragline. De kosten van het werk bedragen 32.000,—. Van dezelfde aard als de beschadigingen van de Sassendijk, doch groter in omvang, waren die van de dijk van de Strijense Polder (dijkvak 16). Voor het herstel hiervan en van de hoofd waterkering van de polder „Het Land van Essche c.a." werden 2 draglines en gemiddeld 9 vrachtauto's ingezet, met welk materieel ook het dichten van gaten in een paar binnen dijken werd uitgevoerd (waarover meer bij de beschrijving van het herstel van de binnendijken). De grond voor het herstel van de dijk was afkomstig uit het zgn. „Grote Gors", gelegen buiten de Nieuwe Bekade Heuvelpolder (een eigendom van De Gorzen en Aanwassen van den Lande van Essche). De grond werd aangereden met vrachtauto's en op het stort aan getrapt door paarden. Het herstelwerk was nagenoeg gereed op 19 Juni 1953 en kostte 60.000,—. Gezien het feit, dat deze dijk een onvoldoende profiel had, zeker in vergelijking tot de nieuwe profielen van de overige dijken langs de Zuid kant van het eiland en omdat de stabiliteit van de dijk door 190

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 192