aangereden met vrachtauto's. In totaal is voor de dichtingen
en voor herstel van afslag verwerkt 10.450 m3 klei.
De voor de hoofdwaterkering liggende dijk van de Maria-
polder was zwaar beschadigd en werd ten behoeve van het
herstelwerk aan de hoofdwaterkering in eerste instantie gedicht
tot 3.00 m N.A.P. Na overleg met de vertegenwoordigers
van de Dordtse Landbouwonderneming, eigenaresse van de
polder, kon de benodigde grond worden verkregen uit een
binnendijks gelegen langgerekte put, waardoor met het herstel
zo spoedig mogelijk kon worden begonnen.
Later zijn de putten grotendeels volgereden met daartoe
aangekochte grond van de grienden, gelegen voor de Strijense
polder, terwijl een gedeelte is gedicht met aangereden zand,
dat werd afgedekt met klei.
Voor het herstel van de Mariapolder zijn over de gehele
herstelperiode 2 draglines en 3—6 vrachtwagens ingezet. Ook
hier is het nog niet mogelijk de kosten nauwkeurig op te geven.
12. De beschadigingen, afkalvingen van het binnenbelcop,
van de Sassendijk (dijkvak 15) zijn hersteld met grond in
hoofdzaak gehaald van de Zuid-Kavelsedijk, waar de wagens
werden geladen door een dragline. De kosten van het werk
bedragen 32.000,—.
Van dezelfde aard als de beschadigingen van de Sassendijk,
doch groter in omvang, waren die van de dijk van de
Strijense Polder (dijkvak 16). Voor het herstel hiervan en van de
hoofd waterkering van de polder „Het Land van Essche c.a."
werden 2 draglines en gemiddeld 9 vrachtauto's ingezet, met
welk materieel ook het dichten van gaten in een paar binnen
dijken werd uitgevoerd (waarover meer bij de beschrijving van
het herstel van de binnendijken). De grond voor het herstel
van de dijk was afkomstig uit het zgn. „Grote Gors", gelegen
buiten de Nieuwe Bekade Heuvelpolder (een eigendom van
De Gorzen en Aanwassen van den Lande van Essche). De
grond werd aangereden met vrachtauto's en op het stort aan
getrapt door paarden. Het herstelwerk was nagenoeg gereed
op 19 Juni 1953 en kostte 60.000,—. Gezien het feit, dat
deze dijk een onvoldoende profiel had, zeker in vergelijking
tot de nieuwe profielen van de overige dijken langs de Zuid
kant van het eiland en omdat de stabiliteit van de dijk door
190