187
De voorliggende dijk van de Oosterse Gorzen is spoedig
hersteld.
Met het dichten van de (kleine) gaten in het buitenbeloop
van de Bosschedijk (dijkvak 2) werd begonnen op 14 Februari
1953. Hiervoor werden licht spoor en kipkarren aangevoerd,
waarmee de grond uit een buitendijks gegraven put werd aan
gereden. Het herstel kwam begin Mei 1953 gereed; tegen het
winterseizoen werden de herstelde gedeelten met stromatten,
gaas, enz. afgedekt. De kosten zullen 13.500,— bedragen.
Het herstel van de dijk van de polder Het Westmaas-
Nieuwland voor zover hoofdwaterkering (dijkvak 3), was eind
Februari 1953 reeds gereed. De kosten bedragen 11.000,—.
De Oud-Heinenoordsedijk (dijkvak 4) vertoonde slechts
raffelwerk, dat spoedig was hersteld.
Veel grotere schade heeft de dijk van Oost- en West-Zomer
landen (dijkvak 5) geleden. Het bestek omvatte het dichten van
twee gaten t.w. bij de Boonsweg en bij Kuipersveer, resp. 95
en 30 m lang, terwijl achter het eerstgenoemde gat een -fc 75 m
breed en 5 m diep wiel was geslagen. Voor het herstel werd
zand gebruikt (dat verkregen werd van een buiten de hoofd
waterkering van IJsselmonde gelegen zanddepöt van Domeinen)
en klei, welke werd ontgraven uit het Schapenpoldertje bij
Kuipersveer, eveneens bezit van Domeinen. Zowel het zand
als de klei werden met vrachtauto's aangereden, waarvan 8—10
stuks waren ingezet. Ten behoeve van het ontgraven draaiden
twee draglines, in iedere put één.
De dichtingen zijn aangelegd met een behoorlijk overhoogte,
terwijl ook het buitentalud enigszins flauwer is opgezet dan
het oorspronkelijke profiel.
Voor de stabiliteit van de dijk was het beter om ter plaatse
van de dichtingen iets bredere binnenbermen te maken, waar
voor cle sloot plaatselijk werd omgelegd.
Ook voor het herstel van de afkalvingen werd grond ont
leend aan het vorengenoemde kleidepót. Het kleidepót werd
na afloop van het werk volgespoten met zand.
Zowel de dichtingen als de herstelde afkalvingen werden
tegen het winterseizoen beschermd met stromatten, welke
werden vastgezet met palen en ijzerdraad.
Met het herstel werd begonnen op 18 Februari 1953 en de
dijk werd voltooid opgeleverd op 12 November 1953. De totale