177 Bij het ontmoetingspunt van de Oud-Heinenoordsedijk met de West-Zomerlandseweg had men te kampen met onderloops- heid, welk euvel werd verholpen door belasting van de binnen- berm met zandzakken. Dezelfde middelen dienden bij de aan sluiting met de Blaakschedijk als verhoging van de dijkskruin om overslaand water tegen te gaan. Desondanks kwam Oud- Heinenoord dras te staan. Maar niet alleen de aansluiting met de Blaakschedijk werd omhoog gebracht; de Blaakschedijk van de polder Moerkerken was over grote afstanden met zandzakken opgehoogd. Het zand daarvoor werd ontleend aan het fietspad, dat langs het nieuwe gedeelte van de Rijksweg ligt. Ondanks de ophoging sloeg het water op meerdere plaatsen over de dijk, waardoor aan de binnenzijde ontgrondingen ontstonden. Het lukte de polder Moerkerken voor overstroming te behoeden. Dat deze polder desondanks dras kwam te staan was te wijten aan de hoge stand van de Binnenbedijkte Maas, welke niet via de Boezemvaart („de Vlieten") kon lozen. De dijk langs deze vaart, de Ringdijk van Nieuw-Bonaventura (de Hoekse- of Maasdamsedijk), bezit in de coupure van de tramlijn van de R.T.M. een punt, dat grote zorgen heeft ge baard. De opkisting moest met behulp van zandzakken worden verstevigd en verder worden afgedicht om te voorkomen, dat Moerkerken vanuit het Oosten zou worden geïnundeerd. Ook op andere plaatsen waren zandzakken onontbeerlijk, n.l. daar waar het water, dat Nieuw-Bonaventura had geïnundeerd, door golfslag de dijk dreigde te ondermijnen en daar waar door lage, ligging gevaar dreigde voor overslag. Een ander deel van de Ringdijk van Nieuw-Bonaventura, de Molendijk tussen Puttershoek en 's-Gravendeel, kwam er lang niet zo goed af. Integendeel, hij behoort tot de zwaarst beschadigde dijken van het eiland (foto 27). Aanvankelijk afgekalfd aan de binnenzijde door overlopen, namen de afkal vingen al spoedig in omvang toe en resulteerden in een serie grote gaten ter hoogte van de dijkberm en dieper. Voor het bebouwde gedeelte van de Molendijk waren de gevolgen ramp zalig. Vele mensenlevens gingen hier verloren en zeer groot is de materiële schade, welke hier werd geleden. Ten Zuiden van 's-Gravendeel werd de Ringdijk ook vrij ernstig beschadigd, zelfs zodanig, dat aanvankelijk geen ver-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 179