177
Bij het ontmoetingspunt van de Oud-Heinenoordsedijk met
de West-Zomerlandseweg had men te kampen met onderloops-
heid, welk euvel werd verholpen door belasting van de binnen-
berm met zandzakken. Dezelfde middelen dienden bij de aan
sluiting met de Blaakschedijk als verhoging van de dijkskruin
om overslaand water tegen te gaan. Desondanks kwam Oud-
Heinenoord dras te staan.
Maar niet alleen de aansluiting met de Blaakschedijk werd
omhoog gebracht; de Blaakschedijk van de polder Moerkerken
was over grote afstanden met zandzakken opgehoogd. Het
zand daarvoor werd ontleend aan het fietspad, dat langs het
nieuwe gedeelte van de Rijksweg ligt. Ondanks de ophoging
sloeg het water op meerdere plaatsen over de dijk, waardoor
aan de binnenzijde ontgrondingen ontstonden. Het lukte de
polder Moerkerken voor overstroming te behoeden. Dat deze
polder desondanks dras kwam te staan was te wijten aan de
hoge stand van de Binnenbedijkte Maas, welke niet via de
Boezemvaart („de Vlieten") kon lozen.
De dijk langs deze vaart, de Ringdijk van Nieuw-Bonaventura
(de Hoekse- of Maasdamsedijk), bezit in de coupure van de
tramlijn van de R.T.M. een punt, dat grote zorgen heeft ge
baard. De opkisting moest met behulp van zandzakken worden
verstevigd en verder worden afgedicht om te voorkomen, dat
Moerkerken vanuit het Oosten zou worden geïnundeerd. Ook
op andere plaatsen waren zandzakken onontbeerlijk, n.l. daar
waar het water, dat Nieuw-Bonaventura had geïnundeerd, door
golfslag de dijk dreigde te ondermijnen en daar waar door lage,
ligging gevaar dreigde voor overslag.
Een ander deel van de Ringdijk van Nieuw-Bonaventura,
de Molendijk tussen Puttershoek en 's-Gravendeel, kwam er
lang niet zo goed af. Integendeel, hij behoort tot de zwaarst
beschadigde dijken van het eiland (foto 27). Aanvankelijk
afgekalfd aan de binnenzijde door overlopen, namen de afkal
vingen al spoedig in omvang toe en resulteerden in een serie
grote gaten ter hoogte van de dijkberm en dieper. Voor het
bebouwde gedeelte van de Molendijk waren de gevolgen ramp
zalig. Vele mensenlevens gingen hier verloren en zeer groot is
de materiële schade, welke hier werd geleden.
Ten Zuiden van 's-Gravendeel werd de Ringdijk ook vrij
ernstig beschadigd, zelfs zodanig, dat aanvankelijk geen ver-