de uit gecreosoteerde dennen palen, lang 1.75 m, en planken zwaar 3 cm. De schotten zijn met wartels gekoppeld en de ruimte tussen de schotten is met klei aangevuld. De kleikist werd voornamelijk aangebracht ongeveer ter plaatse van de buitenkruinlijn (zie profiel 12 op bijlage 14). Waar langs de dijk een bebouwing aanwezig is, werd langs en tegen de voorgevels van de bebouwing aan de buitenzijde een kleikist aangebracht met een breedte (binnenwerks) van 1.00 m eveneens tot een hoogte van 4.00 m N.A.P. (zie pro fiel 13 op bijlage 14). Voor toegang tot de woningen, werden daarin de nodige door schotbalken afsluitbare coupures ge maakt. Dat hier geen verhoging over de volle kruinsbreedte heeft plaats gevonden, vindt zijn oorzaak in de omstandigheid dat op het betreffende dijksgedeelte een Rijksweg is gelegen, welke bij een zodanige verhoging zou moeten worden opgenomen en wederom gelegd. Daar de bij het Rijk in voorbereiding zijnde verbeteringsplannen voor deze weg nog niet gereed zijn en ver hoging van de dijkskruin over de volle breedte dus nog niet kan worden uitgevoerd, is, om ter plaatse toch tot de nood zakelijk geachte waterkerende hoogte te komen, de verhoging voorlopig tot stand gebracht zoals hierboven omschreven. Het werk vorderde een uitgave van 28.470,—. 2) De Bossedijk werd, vanaf de Staartdijk in oostelijke richting gaande, over een lengte van circa 1100 m verhoogd tot 4.20 m -1- N.A.P. en gebracht onder een profiel als op bijlage 14 (profiel 11) aangegeven. Ten aanzien van de aanleghoogte kan worden opgemerkt, dat is gerekend op een maximale inklinking van 0.20 m. 3) De Bossedijk, vanaf het punt waar deze in zuidelijke richting ombuigt langs de Botlek tot de aansluiting van de dam in de Botlek tegen deze dijk, dit is over een lengte van circa 400 m, werd verhoogd tot 4.15 N.A.P. en gebracht onder het profiel als op bijlage 14 (profiel 10) aangegeven. Bij de ophoging is gerekend op een inklinking van 0.15 m. Het plan tot de uitvoering van dit werk verkreeg bij besluit van 10 Juni 1953, no. 31135 (afd. W.R.) de goedkeuring van de Minister van Verkeer en Waterstaat. De onder 2 en 3 genoemde werken kostten rond 40.400,—. 162

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 164