de uit gecreosoteerde dennen palen, lang 1.75 m, en planken
zwaar 3 cm. De schotten zijn met wartels gekoppeld en de
ruimte tussen de schotten is met klei aangevuld. De kleikist
werd voornamelijk aangebracht ongeveer ter plaatse van de
buitenkruinlijn (zie profiel 12 op bijlage 14).
Waar langs de dijk een bebouwing aanwezig is, werd langs
en tegen de voorgevels van de bebouwing aan de buitenzijde
een kleikist aangebracht met een breedte (binnenwerks) van
1.00 m eveneens tot een hoogte van 4.00 m N.A.P. (zie pro
fiel 13 op bijlage 14). Voor toegang tot de woningen, werden
daarin de nodige door schotbalken afsluitbare coupures ge
maakt.
Dat hier geen verhoging over de volle kruinsbreedte heeft
plaats gevonden, vindt zijn oorzaak in de omstandigheid dat
op het betreffende dijksgedeelte een Rijksweg is gelegen, welke
bij een zodanige verhoging zou moeten worden opgenomen en
wederom gelegd. Daar de bij het Rijk in voorbereiding zijnde
verbeteringsplannen voor deze weg nog niet gereed zijn en ver
hoging van de dijkskruin over de volle breedte dus nog niet
kan worden uitgevoerd, is, om ter plaatse toch tot de nood
zakelijk geachte waterkerende hoogte te komen, de verhoging
voorlopig tot stand gebracht zoals hierboven omschreven. Het
werk vorderde een uitgave van 28.470,—.
2) De Bossedijk werd, vanaf de Staartdijk in oostelijke
richting gaande, over een lengte van circa 1100 m verhoogd
tot 4.20 m -1- N.A.P. en gebracht onder een profiel als op
bijlage 14 (profiel 11) aangegeven.
Ten aanzien van de aanleghoogte kan worden opgemerkt,
dat is gerekend op een maximale inklinking van 0.20 m.
3) De Bossedijk, vanaf het punt waar deze in zuidelijke
richting ombuigt langs de Botlek tot de aansluiting van de
dam in de Botlek tegen deze dijk, dit is over een lengte van
circa 400 m, werd verhoogd tot 4.15 N.A.P. en gebracht
onder het profiel als op bijlage 14 (profiel 10) aangegeven.
Bij de ophoging is gerekend op een inklinking van 0.15 m.
Het plan tot de uitvoering van dit werk verkreeg bij besluit
van 10 Juni 1953, no. 31135 (afd. W.R.) de goedkeuring van
de Minister van Verkeer en Waterstaat.
De onder 2 en 3 genoemde werken kostten rond 40.400,—.
162