31 Maart 1953, G.S. no. 166, de krachtens artikel 33 der Water
staatswet 1900 vereiste goedkeuring verleend aan een plan van
de gemeente Ridderkerk, tot het dichten van de bestaande
duiker in de Noordelijke Havendijk te Ridderkerk en het maken
van een nieuwe inlaatduiker in deze dijk ten behoeve van de
waterinlaat voor het buitenpoldertje „de Oude Gorzen".
Het werk kwam in dit verslagjaar tot uitvoering en gereed.
Op 10 Maart 1953 werd een herzien Reglement op het ge
meen waterstaatsbelang van het eiland IJsselmonde van kracht.
De afkondiging van het desbetreffende besluit van Gedepu
teerde Staten d.d. 17 December 1952 geschiedde in het Buiten
gewoon Provinciaal Blad van Zuid-Holland no. 1420/2170.
IV. Wensen voor de toekomst.
7. Wat de toekomst voor de waterkeringen van dit eiland
betreft, kan ook hier voor de waterkeringen langs de Nieuwe
Maas en Noord verwezen worden naar hetgeen in dit verband
hiervoor bij de Maasdijk van Delfland is gezegd.
Een mogelijkheid tot het maken van een waterkering op gro
tere hoogte dan de thans bestaande is ook hier wel aanwezig,
doch zal met name door zijn ligging in het stadsgebied van
Rotterdam omvangrijke bijkomende werken noodzakelijk maken.
Zolang met de bestaande waterkeringen in de bescherming
van het eiland zal moeten worden voorzien, is het nodig op
enige punten verbetering aan te brengen.
In het v.m. IJsselmonde, Ridderkerk en Zwijndrecht, waar
nog door keermuren en opkistingen in de waterkering tot vol
doende hoogte moet worden voorzien, zal er naar worden ge
streefd deze zoveel mogelijk te doen vervangen door meer
permanente keringen.
Bij Develsluis zal plaatselijk de dijk op de voorgeschreven
hoogte moeten worden gebracht.
Op enige dijksgedeelten waar nog een grindverharding op
de kruin aanwezig is, zal het maken van een gesloten wegdek
de veiligheid van de waterkering zeer ten goede komen.
Bij het v.m. Pernis zal, ter verkrijging van een betere water
kering dan thans langs de oostzijde van deze haven aanwezig
is, verbetering kunnen worden bereikt door in de mond van
deze haven een afsluiting te maken en de waterkeringen ter
weerszijden daarvan met deze afsluiting te verbinden.
123