de kleigrond aangevoerd van een binnendijk van de polder
Oud Hongerland te Spijkenisse.
Het herstelwerk kwam gereed op 2 October 1953 en vor
derde in totaal een bedrag van 89.100,—.
h. Zuidpolder of het Grijpland.
Het definitief herstel van de dijk langs de haven van Poortu-
gaal kwam op 24 April van dit verslagjaar gereed.
Met inbegrip van enig taludherstel bedroegen de kosten
46.000-,
III. Normale dijkszaken.
5. Behalve voornoemde werken in het kader van dijks-
herstel en de normale onderhoudswerken werden in dit verslag
jaar nog enige verbeteringswerken als buitengewoon onder
houd uitgevoerd.
Door de gemeente Rotterdam werd voortgegaan met het op
hoogte brengen van enige dijkvakken in Rotterdam Zuid.
De waterkering langs de Oostzijde van de Waalhaven (dijk
vak 19) werd, waar nodig, op de vereiste hoogte (3.80 m
N.A.P.) gebracht.
Aan dijkvak 20 werden door of vanwege de gemeente Rot
terdam de navolgende werkzaamheden verricht.
De waterkering langs de open oprit aan de Zuid-Westzijde
van de Maastunneltraverse werd verhoogd tot 4.50 m N.A.P.
Voorts werd vanaf het punt aan de Noord-Oostzijde van voor
noemde traverse, alwaar de waterkering deze traverse over
steekt, tot aan de Brielse laan, de bestaande waterkerende kade
langs de West- en Zuidwestzijde van het op de kruin van de
hoofdwaterkering gelegen goederenspoor, eveneens verhoogd
tot 4.50 m N.A.P.
De waterkering in de Brielse laan werd, voor zover dit nog
niet in 1952 was geschied, verhoogd tot 4.00 m N.A.P.
De kruinshoogte van de waterkering langs de Oostzijde van
de Maashaven en in de Hillelaan werd, behoudens ter plaatse
van een tweetal spoorlijnkruisingen, gebracht op 4.15 m
N.A.P. Opgemerkt zij, dat de waterkering ter plaatse van
de kruisingen op even boven de voorgeschreven hoogte (3.80 m
N.A.P.) is gelegen.
De Brede Hilledijk en de Hilledijk (dijkvak 21) werden, waar
119