117
hier, gezien de hoge ligging van de voorliggende Havenstraat
en andere voorliggende keringen, niet nodig. De benodigde
kleigrond werd betrokken van de eerder genoemde trambaan.
Nadat in de gaten een noodkering was aangebracht, werd
de dijk langs de Noord definitief hersteld met een kern van
zand, buiten- en binnendijks afgedekt met een kleilaag van
1 m dikte. De taluds werden daarbij voor zover mogelijk, op
gezet onder hellingen van 1 2.
Om de dijk meer steun te geven werd over een lengte van
275 m de binnenbermsloot 3 m omgelegd en de verbrede bin-
nenberm opgehoogd. Op bijlage 9 zijn enige profielen van dit
herstelwerk gegeven.
Ook de voor deze werken benodigde klei werd onttrokken
aan de oude trambaan.
Nadat genoemde werken op 22 Mei 1953 gereed waren ge
komen, bleek later dat 325 m zuidelijk van de Ridderkerkse
haven de dijk over een lengte van ruim 100 m afschuiving
vertoonde, terwijl ook bij de herstelde doorbraken zich afschui
vingen voordeden.
Om erger te voorkomen werd besloten de buitenteen steun
te geven door zand tegen de teen van de dijk te storten in de
hier langs lopende, uitgeschuurde haven.
De totale kosten voor herstel van deze buitendijk bedroegen
74.300,-.
c. Crezéepolder.
Met het definitief herstel ter plaatse van het 90 m lange gat
in de dijk van deze polder langs de Oude Ridderkerkse haven
werd kort na de ramp begonnen.
Het herstel vond plaats volgens een algemeen dwarsprofiel
op bijlage 9.
De benodigde klei werd aan meergenoemde trambaan ont
trokken.
De werkzaamheden kwamen op 5 Juni 1953 gereed.
De totale kosten bedroegen f 79.700,—.
d. Buitenpolder de Groote Lindt.
Voor het definitief herstel van de afsluitdam, waarin zoals
vermeld een stroomgat ter lengte van 70 m met een diepte van
3.10 m beneden N.A.P. was ontstaan, werd in opdracht van