gevuld tot het bestaande profiel. Op de zwaar beschadigde
gedeelten werd het binnenbeloop aangevuld onder een helling
van 1 2, terwijl bij de doorbraken de dijk zwaarder werd aan
gelegd tot een hoogte van 4.55 m boven N.A.P.
Op bijlage 9 is een aantal profielen van dit herstelwerk ge
geven.
De totale kosten van herstel van deze dijkvakken bedroegen
325.000,-.
f. Dijkvakken 10, 11, 13 en 15.
Het definitief herstel van de betrekkelijk geringe beschadi
gingen aan deze dijkvakken leverde geen moeilijkheden op;
het bestond in hoofdzaak uit aanvulling met klei.
De benodigde klei hiervoor werd ten dele onttrokken aan
de reeds eerder genoemde trambaan en aan de reeds voor een
groot deel afgegraven „oude wal" gelegen tussen de Elders-
en Meeuwenpolder enerzijds en de polder Nieuw Engeland
anderzijds, terwijl ook nog grond werd benut, welke vrij kwam
bij de in aanleg zijnde drinkwatertransportleiding langs de
Groene Kruisweg.
De totale kosten bedroegen 12.800,—.
g. Aan de waterkeringen in de gemeente Rotterdam, waar
aan slechts weinig schade was ontstaan, behoefden geen wer
ken van belang tot definitief herstel te worden uitgevoerd.
4. Werken buiten de hoofdwaterkering.
aPolder Vóór-Donkersloot en Woude e.a.
De schade aan Havendijk en het binnenbeloop van het op
gespoten terrein langs de Noord werd hersteld door aanvulling
tot het oorspronkelijke profiel met klei.
De benodigde klei voor de Havendijk werd in hoofdzaak
onttrokken aan de eerder genoemde trambaan en voor het
binnenbeloop van het opgespoten terrein aan de aangrenzende
sloot.
De totale kosten van herstel bedroegen 73.300,—.
b. Polder Het Zand.
Het gat in de noordwestelijke dijk van deze polder werd
eerst in de 2e helft van het jaar hersteld. Eerder ingrijpen was
116