gevuld tot het bestaande profiel. Op de zwaar beschadigde gedeelten werd het binnenbeloop aangevuld onder een helling van 1 2, terwijl bij de doorbraken de dijk zwaarder werd aan gelegd tot een hoogte van 4.55 m boven N.A.P. Op bijlage 9 is een aantal profielen van dit herstelwerk ge geven. De totale kosten van herstel van deze dijkvakken bedroegen 325.000,-. f. Dijkvakken 10, 11, 13 en 15. Het definitief herstel van de betrekkelijk geringe beschadi gingen aan deze dijkvakken leverde geen moeilijkheden op; het bestond in hoofdzaak uit aanvulling met klei. De benodigde klei hiervoor werd ten dele onttrokken aan de reeds eerder genoemde trambaan en aan de reeds voor een groot deel afgegraven „oude wal" gelegen tussen de Elders- en Meeuwenpolder enerzijds en de polder Nieuw Engeland anderzijds, terwijl ook nog grond werd benut, welke vrij kwam bij de in aanleg zijnde drinkwatertransportleiding langs de Groene Kruisweg. De totale kosten bedroegen 12.800,—. g. Aan de waterkeringen in de gemeente Rotterdam, waar aan slechts weinig schade was ontstaan, behoefden geen wer ken van belang tot definitief herstel te worden uitgevoerd. 4. Werken buiten de hoofdwaterkering. aPolder Vóór-Donkersloot en Woude e.a. De schade aan Havendijk en het binnenbeloop van het op gespoten terrein langs de Noord werd hersteld door aanvulling tot het oorspronkelijke profiel met klei. De benodigde klei voor de Havendijk werd in hoofdzaak onttrokken aan de eerder genoemde trambaan en voor het binnenbeloop van het opgespoten terrein aan de aangrenzende sloot. De totale kosten van herstel bedroegen 73.300,—. b. Polder Het Zand. Het gat in de noordwestelijke dijk van deze polder werd eerst in de 2e helft van het jaar hersteld. Eerder ingrijpen was 116

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 118