Met inbegrip van het voorlopig herstel van het asfalt-wegdek, dat op de Lindtsedijk aanwezig is, was men met het gehele herstel op 22 Mei 1953 gereed. De ontstane nazakkingen van het herstelde asfalt-wegdek dienen nog te worden aangevuld. De totale herstelkosten zullen 260.400,— bedragen. d. Dijkvak 5. Om vóór het gat een hogere kering te verkrijgen dan de aanwezige waterkering van de Jan Gerritsepolder van 2.50 m boven N.A.P. werd de hiervoor reeds genoemde kleikade tot 3 m boven N.A.P. op de buitenberm vóór het gat aangebracht. Achter deze kleikade is het dijklichaam met een kern van zand opgebouwde (bijlage 9). De benodigde klei werd ontgraven van de noordelijke pers kade van het bij Domeinen in eigendom zijnde opgespoten terrein in de Vredepolder, gelegen direct beneden de Baren- drechtse brug, terwijl het zand werd onttrokken aan het nog onbebouwde terrein van de Velo-waschmachinefabriek, direct boven genoemde brug. Het werk verliep, doordat de uitstroming door het gat van korte duur was, zeer vlot. Bij het definitief herstel van de schade aan het binnentalud tussen hm 24 en hm 30 werd eerst het gedeeltelijk nog aan wezige zand van een vroeger aangebrachte dijksverzwaring verwijderd en benut voor het weer in de oude toestand brengen van het terrein waaraan voor herstel van het dijkgat zand was ontleend. Het binnentalud werd vervolgens met kleigrond opnieuw op gezet onder een helling van 1 2. De benodigde kleigrond hier voor werd onttrokken aan een restant kade gelegen tussen de Jan Gerritsepolder en de Vredepolder en van de reeds eerder genoemde voormalige trambaan, waaraan ook de grond werd ontleend voor het weer herstellen van de gedeeltelijk afge graven perskade. De herstelkosten bedroegen 64.900,—. e. Dijkvakken 6 en 7. Nadat in de in deze dijkvakken geslagen gaten de hiervoor omschreven voorzieningen waren aangebracht, werden de slechts licht beschadigde gedeelten van het binnenbeloop aan- 115

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 117