overstromende water werden de binnendijks gelegen opritten beschadigd. Voor het volgende hoge water waren hier door de gemeente Rotterdam de nodige voorzieningen getroffen. Alle buitendijks gelegen terreinen rond de havens van Rot terdam kwamen tijdelijk blank te staan. Langs de zuidzijde, maar vooral langs de oostzijde van de Maashaven stroomde het water over de hoofdwaterkering, waardoor een gedeelte van Rotterdam-Zuid werd geïnundeerd. Het instromende water schuurde op de laagst gelegen plaatsen de bestratingen weg, voerde het straatzand met zich mede en bracht het naar de omgeving van het Putseplein, waar het vrij hoog kwam te liggen. In de straten van Rotterdam stond het water 0.10 m tot 0.70 m hoog. In de loop van de Zondag kwam langs de Maashaven nog een noodkering van zandzakken gereed. Aan de Maastunnel werd practisch geen schade aangericht. Rond de ventilatie-gebouwen waren tijdig vloedplanken ge steld. Van het rioolgemaal aan de Pretorialaan kwamen de 3 electromotoren onder water. Omdat het overtollige water van Rotterdam-Zuid door dit gemaal moet worden weggepompt, werd het herstel hiervan direct ter hand genomen. Ter plaatse van de 2e Rosestraat lag de waterkering iets beneden de voorgeschreven hoogte. In de stormnacht zijn hier zandzakken gelegd, waarmede echter niet werd voorkomen, dat het water bij de spoorwegovergang over de straat naar binnen stroomde. i. De waterkering op het terrein van de Nederlandsche Spoorwegen (dijkvak 23). De coupures op de voetgangerstunnel bij het station Feijenoord waren gesloten en met zandzakken versterkt. II. Definitief herstel en daarmede gepaard gaande verbeteringen. 3. Tot definitief herstel van de hierboven genoemde schade aan de waterkeringen werden aan de verschillende dijkvakken van de hoofdwaterkering en aan de bedijkingen van de daar vóór liggende polders de navolgende werken uitgevoerd. a. Dijkvak 1. Het herstel van het tussen de hm palen 0 en 17 beschadigde 113

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 115