werd hierbij weggespoeld. Het over de Lindtse dijk stromende water heeft de polder de Groote en Kleine Lindt dras gezet. De Buitenpolder de Groote Lindt liep tengevolge van een doorbraak in de zogenaamde „sluitdam" zeer snel vol. Hier vormde zich een gat ter lengte van 70 m, met een diepte van 3 m - N.A.P. Tot aan de sluiting op 26 Februari door gemeentewerken van Zwijndrecht stroomde hier voortdurend water in en uit. In de buitendijk van de Hooge Nespolder waren 8 gaten en één stroomgat, met een totale lengte van 375 m. De polder de Lage Nes had zelfs 11 gaten in zijn waterkering met een gezamenlijke lengte van 450 m. De dijk van de Buitenpolder de Groote Lindt is door de gemeente Zwijndrecht gerepareerd. Het voorlopig herstelwerk van de dijk langs de Hooge Nespolder werd door de gemeente Rotterdam uitgevoerd. Daarbij werd voor zover nodig de dijks- kruin afgegraven tot ongeveer 2.50 m N.A.P. en deze grond benut om in de gaten een kering tot dezelfde hoogte te maken. Bij de Lage Nes is het eerste werk door de militairen gedaan en werd overigens op dezelfde wijze als bij de Hooge Nes polder een noodkering tot 2.50 m N.A.P. gemaakt. De dooi de Rietbaan van het eiland IJsselmonde gescheiden Sofiapolder was reeds bij de tweede vloed van 31 Januari volgelopen. De dijken hadden hier geen schade opgelopen. d. Zuidpolderse Zeedijk (dijkvak 5). Na het inlopen van de buitenpolders sloeg het water ten westen van de Barendrechtse brug over de Zuidpolderse Zeedijk; op de kruin van deze kering ligt geen verharde weg. Het overstortende water heeft het binnentalud over een flinke lengte zwaar beschadigd, waarna ten westen van de tram kruising een gat ter lengte van 60 m tot een diepte van 1 m beneden het maaiveld ontstond (foto 11Door de aanwezig heid van de voorliggende dijk van de Jan Gerritsepolder, bleef vóór het gat een kering tot 2.50 m N.A.P. in stand die wel was beschadigd, doch waardoor toch de instroming door dit gat werd beperkt. De Zuidpolder kwam echter toch geheel blank te staan. Gelukkig kon de hierachter liggende binnendijk, de Middeldijk, het water keren. De motoren van het gemaal 107

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 109