HOOFDSTUK 7 IJsselmonde I. Beschadigingen, noodherstel en droogmaking. 1. Op de meeste plaatsen wordt de hoofdwaterkering van het eiland IJsselmonde gedekt door polders met hoogwater- kerende dijken, opgespoten terreinen of havencomplexen. In de rampnacht zijn echter alle buitenpolders en nagenoeg alle voorliggende terreinen ondergelopen, waardoor de hoofdwater kering direct waterkerend werd. Door de aanhoudende golfslag werd het buitentalud op tal van plaatsen beschadigd, terwijl de dijk in het zuiden op ver scheidene plaatsen bezweek. De aanwezigheid van de al of niet beschadigde voorliggende dijken was echter van groot belang, omdat hierdoor in vele gevallen de instroming van de binnen de hoofdwaterkering gelegen polders werd geremd, terwijl later, na het dalen van het buitenwater, de vorming van stroomgaten in de hoofdwaterkering, tengevolge van de normale eb- en vloedbeweging, werd voorkomen. Door het bezwijken van de zuidelijke dijken en het over stromen van de Essendijk kwam het middendeel van het eiland tussen de Oude Maas en het opgespoten terrein langs de Waal haven onder water; daardoor werd het eiland nagenoeg in tweeën gedeeld. Het bezwijken van de Zuidpolderse zeedijk en het instromen van de Zuidpolder, had mede tot gevolg, dat de belangrijkste toegangsweg naar de Barendrechtse brug onder water kwam te staan. Bovendien stond de Groene Kruisweg ten zuiden van de Waalhaven onder water, zodat al het transport naar de eilanden Voorne en Putten en Goeree Overflakkee over de Vondelingenweg moest geschieden. Hoewel de hoofdwaterkering op verscheidene plaatsen door het watergeweld is bezweken, werd op andere plaatsen de strijd tegen het water met succes bekroond. Dit laatste is voorname- 102

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 104