De watervloot van Rotterdam door J. LUIKEN Afb. 1. De watervloot van Rotterdam. Fig. 1. The Rotterdam tanker fleet. Fig. 1. La flotte des bateaux-citernes de Rotterdam. De Rotterdamse Drinkwaterleiding heeft gelukkig in de stormnacht geen schade opgelopen. Wel was het er ook hier na aan toe. Wie de ligging van het Waterwerk kent buiten de grote rivierdijk in een bocht van de Nieuwe Maas begrijpt dat die nacht het aan stormende water met het volle geweld op onze Waterkering heeft gebeukt. Het buitenbassin is ondergelopen, maar de dijk tussen het binnen- en het buitenbassin heeft het gehouden, al stond het water tot aan de kruin en al moesten er veel zandzakken en zeilen bij te pas komen om de zwakke punten te versterken, het Waterwerk bleef behouden! Het Bedrijf kon zijn taak, de voorziening van 1 millioen men sen met drinkwater blijven uitoefenen. Bovendien kon het gelukkig nu ook zijn taak bij de hulpverlening voor de getroffen gebieden ter hand nemen. Een blik op de kaart zal een ieder er van overtui gen, dat Rotterdam de aangewezen stad was door ligging en door mogelijkheden om bij deze hulp een leidende rol te spelen. Dit bleek al tijdens de stormnacht zelf en in de daarop volgende Zondagmorgen, toen wij nauwelijks bekomen van de schrik, van links en rechts aanvragen om hulp kregen: rechtstreeks van ge troffen waterleidingbedrijven zoals uit Gouda, Maassluis, Krim pen aan de Lek en Alblasserdam of uit verder gelegen gebieden via het Rode Kruis en het Rotterdamse Raadhuis. Zo werd die Zondag reeds begonnen met het verstrekken van water aan nabij gelegen plaatsen per tankwagen, die hiervoor bij de melkfabrieken werden opgevraagd en door onze eigen drinkwaterboten. Het Bedrijf heeft nl. voor de watervoorziening van de binnen schepen in de haven een vloot van 9 tankschepen, in de grootte van 2235 ton. Het zijn zeer lage, platte scheepjes, die in de haven als „Varende strijkijzers" worden aangeduid. En met deze schepen werd de hulpactie naar het rampgebied meteen ingezet; aan de schippers in de haven werd per radio bekend gemaakt, dat zij voorlopig zich zelf van de wal af van water moesten voorzien en een ieder werd gevraagd, hierbij behulpzaam te zijn. Eén water boot werd achtergehouden voor voorziening van de schepen, in de grote Waalhaven, die van de wal af niet te voorzien zijn. De overige 8 boten vertrokken met drinkwater naar de getroffen gebieden, daarbij wateren bevarend, waarvoor zij allerminst ge bouwd zijn en waarvan de gevaren als zandbanken e.d. volkomen onbekend waren aan de bemanningen. Naderhand is van verschil lende kanten met bewondering gesproken over de prestatie van onze schippers. Zo kwam de Rijkshavenmeester, teruggekomen uit het noodgebied, hiervoor een speciaal bezoek afleggen op het Be drijf en zo stonden de Brouwershavense vissers toch wel even erg gek te kijken, toen daar zo'n Rotterdamse waterboot hun haven binnenkwam varen, nauwelijks te zien boven de golven en zonder kaart of kompas. Zo werden direct al, behalve de plaatsen in de omgeving van Rotterdam, ook Brouwershaven, Middelharnis, Dirksland, Oude 10

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 7