III. Definitieve reconstructie
In het voorgaande is beschreven welke maatregelen waren ge
nomen. om in een zo kort mogelijke tijd te komen tot een nood
drinkwatervoorziening voor die gebieden, welke als gevolg van de
verwoesting van de hoofdtransportleidingen geen of onvoldoende
water konden ontvangen.
Inmiddels moest een plan voor ogen staan, hoe tenslotte het
waterleidingnet in het stadium van de definitieve reconstructie
van het eiland zou dienen te herrijzen. Rekening moest worden ge
houden met het economisch belang dat werkzaamheden, die voor
de noodvoorziening werden uitgevoerd ook van nut zouden kun
nen zijn voor de definitieve vorm en in geen geval een latere blij
vende constructie zouden blokkeren. Tevens moest aandacht wor
den gegeven aan het voortschrijdende jaargetijde, waardoor de cis
moest worden gesteld, dat alle bovengrondse noodleidingen tijdig
moesten worden vervangen door definitieve leidingen met normale
gronddekking. Tenslotte moest rekening worden gehouden met de
planologische reconstructie van het eiland, waardoor oude wegen
en oude woonkernen zullen verdwijnen en nieuwe zullen ontstaan.
Al deze overwegingen zijn er o.a. de oorzaak van geweest, dat
de aanvankelijk als noodvoorziening geprojecteerde toevoerleiding
van Burgh via Renesse en Brouwershaven naar Zierikzee bestemd
werd om verzwaard te worden tot hoofdtransportleiding. Dit kwam
dus neer op het bouwen van een transportleiding 0 250 mm en
0 200 mm over een totale lengte van circa 30 km.
Het gedeelte van deze transportleiding tussen Schuddebeurs en
Zierikzee is het eerst gelegd. Dit was nodig omdat de laatste
schakel van de noodvoorziening, die werd gevormd door de oude
zeer gecorrodeerde gietijzeren leiding tussen Schuddebeurs en
Zierikzee elk ogenblik kon bezwijken. Aldus zou alle aanvoer
naar Zierikzee zijn gestoord.
Reparatie aan dit in overstroomd gebied liggende leidingge
deelte zou n.l. onmogelijk zijn. Zo werd de nieuwe transportleiding
tussen Schuddebeurs en Zierikzee ten oosten van het overstroomde
gebied gelegd en is het nieuwe tracé zodanig gekozen, dat dit ge
heel ligt ten oosten van de zeer verzwaarde Schouwse dijk.
Het bleek tenslotte, dat deze maatregel niet overbodig was.
Op 20 September kwam deze sectie van de nieuwe transport
leiding gereed, en werd de leiding gevuld met een Cl' oplossing
met de bedoeling, deze oplossing een week in de leiding te laten
staan. Op 24 September bezweek de oude leiding Schuddebeurs-
Zierikzee. Op de avond van die dag was de nieuwe leiding afge-
spuid en in gebruik genomen. Met een respijt van vier dagen was
Zierikzee ontsnapt aan een tweede periode van volledige verbre
king van de aanvoer van drinkwater. Dergelijke risico's hoe
onaangenaam ook waren nu eenmaal onvermijdelijk aan het
reconstructiewerk verbonden. Een wedstrijd werd gehouden met
de destructieve krachten op leidinggedeelten, die door de over
stroming ontoegankelijk waren geworden.
Die periode is nu ten einde tengevolge van het droogvallen van
de polders. Het gehele leidingnet is weder langs de weg te berei
ken. Het resterende werk, dat zeker nog geruime tijd in beslag zal
nemen bestaat vrijwel uitsluitend uit het herstellen, reinigen, op
breken en verleggen van het oude distributienet over bet eiland
en het leggen van nieuwe leidingen, waar de nieuwe planologische
plattegrond dat vergt.
De situatie op Schouwen-Duiveland op het gebied der drink
watervoorziening was na de ramp veel lastiger en het herstel was
veel tijdrovender dan bijv. op Zuid-Beveland. Hier dreigde ge
durende de gehele duur der overstroming gevaar, doch dit kon
worden bezworen.
Op Schouwen-Duiveland was geen sprake van een periode van
spanning tussen hoop en vrees. Daar stond aanstonds vast dat
30 km leiding moest worden gelegd om weer een enigszins aan
vaardbare overgangstoestand te krijgen naar een normaal bedrijf.
38