III. Definitieve reconstructie In het voorgaande is beschreven welke maatregelen waren ge nomen. om in een zo kort mogelijke tijd te komen tot een nood drinkwatervoorziening voor die gebieden, welke als gevolg van de verwoesting van de hoofdtransportleidingen geen of onvoldoende water konden ontvangen. Inmiddels moest een plan voor ogen staan, hoe tenslotte het waterleidingnet in het stadium van de definitieve reconstructie van het eiland zou dienen te herrijzen. Rekening moest worden ge houden met het economisch belang dat werkzaamheden, die voor de noodvoorziening werden uitgevoerd ook van nut zouden kun nen zijn voor de definitieve vorm en in geen geval een latere blij vende constructie zouden blokkeren. Tevens moest aandacht wor den gegeven aan het voortschrijdende jaargetijde, waardoor de cis moest worden gesteld, dat alle bovengrondse noodleidingen tijdig moesten worden vervangen door definitieve leidingen met normale gronddekking. Tenslotte moest rekening worden gehouden met de planologische reconstructie van het eiland, waardoor oude wegen en oude woonkernen zullen verdwijnen en nieuwe zullen ontstaan. Al deze overwegingen zijn er o.a. de oorzaak van geweest, dat de aanvankelijk als noodvoorziening geprojecteerde toevoerleiding van Burgh via Renesse en Brouwershaven naar Zierikzee bestemd werd om verzwaard te worden tot hoofdtransportleiding. Dit kwam dus neer op het bouwen van een transportleiding 0 250 mm en 0 200 mm over een totale lengte van circa 30 km. Het gedeelte van deze transportleiding tussen Schuddebeurs en Zierikzee is het eerst gelegd. Dit was nodig omdat de laatste schakel van de noodvoorziening, die werd gevormd door de oude zeer gecorrodeerde gietijzeren leiding tussen Schuddebeurs en Zierikzee elk ogenblik kon bezwijken. Aldus zou alle aanvoer naar Zierikzee zijn gestoord. Reparatie aan dit in overstroomd gebied liggende leidingge deelte zou n.l. onmogelijk zijn. Zo werd de nieuwe transportleiding tussen Schuddebeurs en Zierikzee ten oosten van het overstroomde gebied gelegd en is het nieuwe tracé zodanig gekozen, dat dit ge heel ligt ten oosten van de zeer verzwaarde Schouwse dijk. Het bleek tenslotte, dat deze maatregel niet overbodig was. Op 20 September kwam deze sectie van de nieuwe transport leiding gereed, en werd de leiding gevuld met een Cl' oplossing met de bedoeling, deze oplossing een week in de leiding te laten staan. Op 24 September bezweek de oude leiding Schuddebeurs- Zierikzee. Op de avond van die dag was de nieuwe leiding afge- spuid en in gebruik genomen. Met een respijt van vier dagen was Zierikzee ontsnapt aan een tweede periode van volledige verbre king van de aanvoer van drinkwater. Dergelijke risico's hoe onaangenaam ook waren nu eenmaal onvermijdelijk aan het reconstructiewerk verbonden. Een wedstrijd werd gehouden met de destructieve krachten op leidinggedeelten, die door de over stroming ontoegankelijk waren geworden. Die periode is nu ten einde tengevolge van het droogvallen van de polders. Het gehele leidingnet is weder langs de weg te berei ken. Het resterende werk, dat zeker nog geruime tijd in beslag zal nemen bestaat vrijwel uitsluitend uit het herstellen, reinigen, op breken en verleggen van het oude distributienet over bet eiland en het leggen van nieuwe leidingen, waar de nieuwe planologische plattegrond dat vergt. De situatie op Schouwen-Duiveland op het gebied der drink watervoorziening was na de ramp veel lastiger en het herstel was veel tijdrovender dan bijv. op Zuid-Beveland. Hier dreigde ge durende de gehele duur der overstroming gevaar, doch dit kon worden bezworen. Op Schouwen-Duiveland was geen sprake van een periode van spanning tussen hoop en vrees. Daar stond aanstonds vast dat 30 km leiding moest worden gelegd om weer een enigszins aan vaardbare overgangstoestand te krijgen naar een normaal bedrijf. 38

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 35