Afb. 3. Het open draineer kanaal vóór de ramp. Fig. 3. Drainage canal before the catastrophe. Fig. 3. Canal de drainage avant la catastrophe. Afb. 4. Het open draineer kanaal na de ramp. Fig. 4. Drainage canal after the castastrophe. Fig. 4. Canal de drainage après la castastrophe. meer maatregelen getroffen om voor Middelburg water vanuit Rot terdam per tankboot aan te voeren. Voorts kwamen in de volgende dagen 10 grole tankwagens van 10 ton inhoud van de Asphalt- Express N.V. uit Den Dolder beschikbaar, waardoor het mogelijk werd per gezin twee emmers water per dag te verstrekken en tevens de Wasserij Zeeland, de Melkfabriek, het Abattoir en de bakkers van meer water te voorzien. Deze verruiming was mogelijk doordat de machinekamer aan de Oranjezon inmiddels was droog gelegd en het op de filters en in de reinwaterkelder aanwezige water door een omloopleiding, zonder gebruik van pompen, naar Middelburg kon worden vervoerd. De eerste tankboot uit Rotterdam, de „Polonia", met een inhoud van ongeveer 670 ton, kwam 's avonds 6 Februari aan de Loskade in Middelburg aan. Toen kon, door een inmiddels gemaakte verbin ding, het water in het Middelburgse buizennet worden gebracht en langs de kortst mogelijke route (door het sluiten van een groot aan tal afsluiters) in het laagreservoir worden gespuid. Zaterdag 7 Februari arriveerde de tankboot „Neerlandia" met ongeveer 1200 ton en in de avond van dezelfde dag de „Italia' met ongeveer 850 ton water. Als beeld van de toen heersende omstandigheden zij vermeld dat als kapitein van de Neerlandia fungeerde de directie-secretaris van de N.V. Van Ommeren, terwijl een ingenieur van deze N.V. deel van de bemanning uitmaakte en een Delfts student als kok dienst deed. Gezien de verruiming van de aanwezige watervoorraad werd het op Zaterdag 7 Februari ongeveer 3 uur 's middags mogelijk het buizennet onder druk te zetten, nadat de verbruikers door middel van aanplakbiljetten en een waarschuwing per radio hiervan mede deling was gedaan. Ingaande Zondag 8 Februari werd vanaf 's morgens 9 uur één a twee uur per dag water geleverd, waarvoor ongeveer 700 m:! per dag beschikbaar was. Zodra die hoeveelheid was verkocht, werd de toevoer naar de stad afgesloten met alle daaraan verbonden hygië nische risico's. De verbruikers werd dan ook op de noodzakelijk heid gewezen het water te koken. Bovendien werd het afgeleverde water gechloord. Met het oog op eventuele stagnatie in de aanvoer per tankboot, hetgeen nogal eens het geval was tengevolge van mist, alsmede door de defecte sluizen in Veere, werd steeds een voldoende reserve- voorraad in het laagreservoir te Middelburg gehouden, dit laatste ook met het oog op brand. Met de directeur en het bestuur van de N.V. Waterleiding Mij Midden-Zeeland en de N.V. Waterleiding Mij Zuid-Beveland be stond geregeld contact, eensdeels om tot een zo groot mogelijke aan voer uit Zuid-Beveland te geraken, anderdeels om te zorgen voor een zo groot mogelijke toewijzing aan Middelburg. Een ernstig beletsel voor een zo groot mogelijke levering vanuit Zuid-Beveland aan Walcheren vormden de zeer grote lekverliezen in het net van de N.V. Waterleiding Mij Zuid-Beveland. Daarnaast was het nodig dat de defecte leiding aan de Sloedam, door welke leiding het water vanuit Zuid-Beveland aan de N.V. Wa terleiding Mij Midden-Zeeland werd geleverd, zo spoedig mogelijk hersteld werd en het pompstation aldaar weer bruikbaar werd ge maakt. Op Vrijdag 20 Februari vond de eerste levering door de N.V. Waterleiding Mij Midden-Zeeland aan Middelburg plaats en wel ongeveer 750 m3 per etmaal. Op grond hiervan kon een mededeling aan de pers worden verstrekt dat van af Zondag 22 Februari van 7 tot 10 uur 's morgens water onder normale druk zou worden ge leverd en daarna onder lage druk, dit laatste om het buizennet onder druk te houden. Voor deze werkwijze was het nodig dat in de watertoren in Middelburg, met de daarin aanwezige automatische pompinstallatie, voortdurend bedieningspersoneel aanwezig was. Door het in gebruik nemen van het pompstation van de N.V. Waterleiding Mij Midden-Zeeland aan de Sloedam werd de aan Middelburg geleverde hoeveelheid geleidelijk groter. Daar voorts inmiddels gebleken was dat een zeer bescheiden eigen levering uit de winplaats aan de Oranjezon mogelijk zou worden, werd op Dinsdag 24 Februari overgegaan tot waterlevering aan de gemeen ten St Laurens en Serooskerke. Voorts kon op 26 Februari aan de N.V. Waterleiding Mij Midden-Zeeland worden bericht, dat water beschikbaar was voor de levering aan Gapinge en Veere. Dezelfde dag werden maatregelen getroffen om Vrouwepolder en omgeving, via het aan de Oranjezon aanwezige hoogreservoirtje, van water te voorzien. Op 3 Maart kwam tenslotte ook Domburg aan de beurt. Zo kon den de tankwagens weer buiten dienst worden gesteld. Vermeld zij nog dat door het maken van een noodleiding aan het dicht bij de watertoren gelegen ziekenhuis, zodra de aanwezige voorraad dit mogelijk maakte, de gehele dag onder volle druk lei dingwater kon worden geleverd. Het water, dat werd geleverd door de N.V. Waterleiding Mij Midden-Zeeland, kon met de pomp van de tankboten uit deze boten tegen volle torendruk in het Middelburgse buizennet worden ge pompt. Aldus was in het Middelburgse verzorgingsgebied de gehele dag onder volle druk distributie mogelijk. Gezien de resultaten van het bacteriologisch onderzoek kon ook het voorschrift van het koken van het water worden opgeheven. De blijvende verbetering in de waterlevering vanuit Zuid-Beve land leidde er toe dat op 5 Juni een der twee nog varende tank- boten kon vertrekken. Door het op 9 Juli in gebruik komen van de nieuwe bronnen aan de Oranjezon, waarop nader wordt terug gekomen, kon op 18 Juli de laatste tankboot komen te vervallen. In totaal is door het Rotter damse waterleidingbedrijf per tankboot geleverd rond 110.000 m3. In verband met het feit dat de eerste tijd het Middelburgse bui zennet een deel van de dag zonder druk stond, werd het gedistri bueerde water gechloord. Gebruik werd gemaakt van een trans- 31

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 28