tracé om snel een provisorische leiding te leggen met een grote kans op vernieling door het zware verkeer. Tenslotte moet hier worden vermeld de grote hulp, die is onder vonden van het Directoraat-Generaal van de Energievoorziening te 's-Gravenhage, dat de reeds in bewerking zijnde 0 250 mm ge laste stalen buisleiding, bestemd voor de afstandsgasvoorziening, aanbood om snel te kunnen werken. Van dit aanbod is dankbaar gebruik gemaakt. (Afb. 21). ad IV. Hulp aan naburige in nood verkerende gebieden Tot de naburige noodgebieden waren te rekenen: 1. Walcheren. 2. Noord-Beveland. 3. Schouwen-Duiveland. 4. Tholen. Walcheren De toestand op Walcheren was tengevolge van het overstromen van de duinwaterwinplaats van Middelburg en tengevolge van de vernieling van de aanvoer van Zuid-Beveland en de verdrinking van het opjaagstation bij de Sloedam zeer ernstig. Zuid-Beveland, zelf in grote moeilijkheden, kon hier weinig hel pen. Geregeld overleg vond plaats in een geïmproviseerde com missie onder voorzitterschap van Mr. Dr. A. J. J. M. Mes of Mr. A. J. van der Weel, aan welke vergaderingen deelnamen de Bur gemeesters van Middelburg en Vlissingen, de voorzitter van de Raad van Commissarissen van de N.V. Waterleiding Mij. „Mid den-Zeeland", een wethouder van Middelburg, de directeuren van de waterleidingen van Middelburg en Vlissingen, ondergetekende en soms de Directeur van het Rijksinstituut voor Drinkwatervoor ziening, de Inspecteur van de Volksgezondheid of hun plaatsver vangers. Voor het leggen van een noodleiding ter overbrugging van de vernieling van de transportleiding op Walcheren bij de Sloedam, is door de N.V. Waterleiding Mij. Zuid-Beveland" hulp verleend door het uitsturen van een werkploeg met leidinggevend personeel, voorzien van het nodige materiaal. Na één dag zijn deze werk zaamheden echter overgenomen door de N.V. Aanneming Mij. Visser Smit, in opdracht van de Directie van de W.M.Z. Verder heeft mijn N.V. zich nog bemoeid met Domburg, dat van elke watertoevoer was verstoken. Deze bemoeienis heeft zich bepaald tot enkele persoonlijke bezoeken teneinde een Amerikaanse leger unit inzake drinkwatervoorziening, op dreef te helpen. Veelvuldig had ik deze dagen contact met de Inspecteur van de Volksgezondheid in Breda, de Heer H. W. J. M. Trines, onder wiens ambtsgebied Zeeland ressorteert. De zeer zorgelijke hygië nische toestand in Middelburg en de drinkwatervoorziening met tankschepen vereisten een zekere en ongestoorde vaart dezer sche pen en een snelle lading. De gemeente-waterleiding van Rotterdam maakte zich zeer ver dienstelijk in de rampdagen met het dirigeren van tankschepen naai de in drinkwaternood verkerende gebieden. N oord-Beveland Op Maandag 16 Februari kreeg ik een telefonisch verzoek van de Griffie in Middelburg om zo mogelijk voor een tankboot te zorgen voor Kortgene op Noord-Beveland. Ondanks alle moeite was ik er Dinsdagavond 17 Februari nog niet in geslaagd een geschikte tank boot te charteren. Wel was er in Wemeldinge een tankboot met een kiel, die voor de getijhaven van Kortgene ongeschikt was. Op Woensdag 18 Februari sprak ik hierover met Mr. Dr. A. J. J. M. Mes, lid van het College van Gedeputeerde Staten van Zeeland. De Heer Mes gaf mij vrijheid van handelen indien ik kans zag op een of andere wijze een noodvoorziening via het waterleidingnet van Zuid-Beveland met Kortgene tot stand te brengen. Mede omdat alle regenputten door het zeewater waren bedorven, werd de toe stand in Kortgene onhoudbaar. Op 20 Februari sprak ik te Kortgene met dhr Bom inzake een plan tot voorziening van Kortgene door middel van een plastieken buis door de Zandkreek. In Kortgene zou dan een opvangplaats moeten worden gemaakt, waarin het water dag en nacht zou kun- Afb. 22. Kortgene. 9 Maart 1953. Het bedrijf in volle gang. Fig. 22. Water supply at Kortgene, March 9, 1953. Fig. 22. Approvisionnement en eau a Kortgene, Ie 9 mars 1953. nen toevloeien. Deze werkwijze was aangewezen, aangezien op Noord-Beveland nog nimmer een centrale drinkwatervoorziening was gebouwd en er dus geen distributienet aanwezig was. Over wegende de zeer lage druk van het water aan het einde van de Veerweg te Wolphaartsdijk, mocht niet meer dan gemiddeld 1 a 2 nr3 per uur worden verwacht. Overigens is deze hoeveelheid meer dan voldoende voor de bedoelde hulp. Ter overbrugging van de Zandkreek van dijk tot dijk was een plastieken buis nodig van 800 m. Hoewel ter overbrugging van het water zelf slechts 300 meter ruim voldoende was en een lengte van 500 nieter plastic buis 5/4" bij het bedrijf in voorraad was, werd toch besloten een nieuwe lengte van 500 nieter te bestel len bij de N.V. Hollandsche Draad- en Kabelfabriek te Amsterdam, overwegende, dat met behulp van een spinmachine om de buis een loden draad moest worden gewikkeld om voldoende zwaarte te verkrijgen. De firma Hamburger te Utrecht maakte in verband met het spoedkarakter van de opdracht de 1250 kg benodigde loden draad met een diameter van 5 mm in 24 uur tijd en zond deze naar de „Draka" in Amsterdam. Deze fabriek heeft Zaterdag 21/Zondag 22 Februari 's nachts doorgewerkt om de 500 meter buis te fabri ceren en van de loodontwikkeling te voorzien. Maandag 23 Februari 's avonds arriveerde de buis via Antwer pen-Vlissingen op het torenterrein te Goes. Dinsdag, Woensdag en Donderdag 26 Februari zijn besteed om door eigen personeel de buis te omwikkelen met een anti-corrosiebandage. Daarna kwam de techniek van het leggen der buisleiding aan de orde. Inmiddels was aan het einde van de Veerweg in Wolphaartsdijk een aansluiting gemaakt op het buizennet van de Maatschappij. Een bovengrondse asbestcementen leiding 0 80 mm brengt het water tot boven op de dijk, waar verbinding is gemaakt met een 0 2" ijzeren buis tot beneden de laagwaterlijn in het slik. In Kortgene waren inmiddels 2 gewapend-betonnen ontvang- bakken met een totale inhoud opgesteld op zodanige hoogte, dat het vullen van tankwagens vlot kon verlopen. Een tap kraan op laag niveau stond ten dienste van de huisvrouwen, (zie afb. 221. Op 3 Maart zou de buisleiding worden gelegd. Tengevolge van de zeer zware ochtendmist was men gedwongen 3 uren te wachten, zodat pas om 11 u. 15 v.m. met het werk kon worden begonnen. Om 11 uur 30 werd de verbinding op de Zuid-Bevelandse oever tot stand gebracht. Het overvaren en het van de haspel afrollen van de kabel was een kwestie van minuten, (zie afb. 23). Tenslotte was om 12.15 de verbinding met de plastieken buis, die reeds op de Noord-Bevelandse oever was ingegraven, gemaakt en werd aan het einde van de Veerweg het water in de buis toegelaten. Om 14 uur 30 stroomde het eerste water in de ontvangreservoirs in Kortgene. 21

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 18