Afb. 18. Oude Grindweg nabij Kruiningen. Steenstortingen in vernield
weglichaam.
Fig. 18. Temporary repairs of the ..Oude Grindweg" naar Kruiningen.
Fig. 18. Reparations provisoires dans la ..Oude Grindwegprés de Kruiningen.
Aft). 20. Ophanging van de 300 mm stalen buis in de Oude Grindweg aan een
stalen kabel.
Fig. 20. Suspended steel pipe-line of 300 mm in the ,,Oude Grindweg"
Fig. 20. Conduite d'acier de 300 mm suspendue dans la ..Oude Grindweg"
oordeelde ten minste één juk op de wal vóór te blijven. Eenmaal
is het voorgekomen, dat een juk. dat 's avonds nog in het vaste
weglichaam stond, de volgende ochtend reeds door het water was
omgeven tengevolge van het afkalven van de weg.
Wederom traden enige w7eken in van betrekkelijke rust, totdat
op 16 Junina een der dagelijkse inspectietochten werd gerappor
teerd, dat twee jukken van de overbrugging tekenen vertoonden
van opdrijven! Het bleek, dat de stroom zich had verdiept tot
12.40 m' onder hoog water en dat de ontgronding in het midden
zo diep was. dat een der palen vlak boven de bodem was afge
broken.
De pijpleiding kwam tengevolge van deze minder vaste beves
tiging in trilling en een lekke verbinding was het gevolg. Dank
zij de brugpijp over de Baileybrug en de reserveleiding op stalen
pijlers kon nu de stalen leiding door de Oude Grindweg zonder
bezwaar buiten gebruik worden gesteld om de verbinding te repa
reren. Tevens werd over de kreek een stalen kabel gespannen, waar
aan de stalen leidingen werden opgehangen. Van de reserve stalen
buisleiding, boven over de jukken, werd dankbaar gebruik gemaakt
om als ophangbalk te dienen, (zie afb. 20).
ad III. Reserveleiding ingeval van breuk van een of van beide
hoofdtransportleidingen
Op 17 Februari 1953 is het besluit genomen tot het maken van
een reserve noodleiding in de overweging, dat op den duur vernie
ling der transportleidingen door geulvorming zou kunnen optreden.
De vraag was nu of deze noodleiding zou moeten worden een leiding
in of over de grond, langs de noordelijke grens van het over
stroomde gebied, of een leiding op pijlers volgens de kortste weg
door de polder en dus bij vloed onder water. De laatste oplossing
heb ik gekozen en wel om de volgende redenen
le. korter tracé, 4000 m', inplaats van 6000 m';
2e. sneller bouwen:
3e. goedkoper;
4e. geen gevaar van breuk tengevolge van verkeer.
Langs de noordelijke grens van het overstroomde gebied ligt
een dijk, waarover met moeite een verkeersweg is gemaakt en waar
voortdurend versterkingen en verbredingen plaats vonden. Een weg
met vele bochten en niveauverschillen en een uitermate lastig
Afb. 19. Overbrugging bij de Oude Grindweg, naar het Noorden gefotografeerd.
Fig. 19. Provisional pipe-line on supports near the .flude Grindweg"
Fig. 19. Conduite d'eau provisoire supportée prés la ..Oude Grindweg"
Afb. 21. Reserveleiding op stalen pijlers op het traject tussen Kruiningen
en de Zanddijk.
Fig. 21. Stand-by pipe-line on steel supports between Kruiningen and the
..Zanddijk"
Fig. 21. Conduite de réserve sur supports en acier entre Kruiningen et la
„Zanddjk"
20