Afb. 18. Oude Grindweg nabij Kruiningen. Steenstortingen in vernield weglichaam. Fig. 18. Temporary repairs of the ..Oude Grindweg" naar Kruiningen. Fig. 18. Reparations provisoires dans la ..Oude Grindwegprés de Kruiningen. Aft). 20. Ophanging van de 300 mm stalen buis in de Oude Grindweg aan een stalen kabel. Fig. 20. Suspended steel pipe-line of 300 mm in the ,,Oude Grindweg" Fig. 20. Conduite d'acier de 300 mm suspendue dans la ..Oude Grindweg" oordeelde ten minste één juk op de wal vóór te blijven. Eenmaal is het voorgekomen, dat een juk. dat 's avonds nog in het vaste weglichaam stond, de volgende ochtend reeds door het water was omgeven tengevolge van het afkalven van de weg. Wederom traden enige w7eken in van betrekkelijke rust, totdat op 16 Junina een der dagelijkse inspectietochten werd gerappor teerd, dat twee jukken van de overbrugging tekenen vertoonden van opdrijven! Het bleek, dat de stroom zich had verdiept tot 12.40 m' onder hoog water en dat de ontgronding in het midden zo diep was. dat een der palen vlak boven de bodem was afge broken. De pijpleiding kwam tengevolge van deze minder vaste beves tiging in trilling en een lekke verbinding was het gevolg. Dank zij de brugpijp over de Baileybrug en de reserveleiding op stalen pijlers kon nu de stalen leiding door de Oude Grindweg zonder bezwaar buiten gebruik worden gesteld om de verbinding te repa reren. Tevens werd over de kreek een stalen kabel gespannen, waar aan de stalen leidingen werden opgehangen. Van de reserve stalen buisleiding, boven over de jukken, werd dankbaar gebruik gemaakt om als ophangbalk te dienen, (zie afb. 20). ad III. Reserveleiding ingeval van breuk van een of van beide hoofdtransportleidingen Op 17 Februari 1953 is het besluit genomen tot het maken van een reserve noodleiding in de overweging, dat op den duur vernie ling der transportleidingen door geulvorming zou kunnen optreden. De vraag was nu of deze noodleiding zou moeten worden een leiding in of over de grond, langs de noordelijke grens van het over stroomde gebied, of een leiding op pijlers volgens de kortste weg door de polder en dus bij vloed onder water. De laatste oplossing heb ik gekozen en wel om de volgende redenen le. korter tracé, 4000 m', inplaats van 6000 m'; 2e. sneller bouwen: 3e. goedkoper; 4e. geen gevaar van breuk tengevolge van verkeer. Langs de noordelijke grens van het overstroomde gebied ligt een dijk, waarover met moeite een verkeersweg is gemaakt en waar voortdurend versterkingen en verbredingen plaats vonden. Een weg met vele bochten en niveauverschillen en een uitermate lastig Afb. 19. Overbrugging bij de Oude Grindweg, naar het Noorden gefotografeerd. Fig. 19. Provisional pipe-line on supports near the .flude Grindweg" Fig. 19. Conduite d'eau provisoire supportée prés la ..Oude Grindweg" Afb. 21. Reserveleiding op stalen pijlers op het traject tussen Kruiningen en de Zanddijk. Fig. 21. Stand-by pipe-line on steel supports between Kruiningen and the ..Zanddijk" Fig. 21. Conduite de réserve sur supports en acier entre Kruiningen et la „Zanddjk" 20

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 17