Afb. 6. Duiker (brug) in Oude Grindweg, gezien in de richting van de
Veerhaven van Kruiningen.
Fig. 6. Devastated culvert in the „Oude Grindweg"
Fig. 6. Ponceau dévasté dans la „Oude Grindweg"
dat het werken met stortsteen verder nutteloos zou zijn. Hiermede
werd dus gestopt. Overwegende de grote kracht, waaraan de op
consoles gelegde buis tengevolge van de stroom was blootgesteld,
heb ik toen nog opdracht gegeven een beugel met staaldraden te
maken waardoor afschuiving van de buis van de consoles niet
mogelijk zou zijn. De situatie was echter sedert de vorige dag
zoveel riskanter geworden, dat vernieling elk ogenblik kon worden
verwacht. Na overleg met de Voorzitter van de Raad van Toezicht
der N.V. is dan ook op 17 Maart om 1 uur het volgende bericht
per radio omgeroepen:
„Aangeslotenen bij de N.V. Waterleiding Maatschappij .Zuid-
Beveland" ten Westen van Kruiningen wordt aangeraden we
gens dreigende vernieling van de hoofdtoevoerleidingen
als gevolg van eb- en vloedstromen zoveel mogelijk lei
dingwater in voorraad te nemen."
Verder is op 17 Maart opdracht gegeven aan de N.V. „De
Plaatwellerij Velsen" voor het maken van een nood flensleiding
0 300 mm over een lengte van 120 meter om de gewapend-
betonleiding 0 400 mm te vervangen, indien vernieling zou optreden
en is opdracht gegeven aan de N.V. Visser Smit te Papendrecht
voor de aanvoer van materiaal, waarmee heien zowel van jukken
voor de buis in de Oude Grindweg als van pijlers voor een Bailey
brug ter plaatse mogelijk zou zijn. Overste van der Sluys van de
Genie zou op 18 Maart ter plaatse de toestand komen opnemen.
's Avonds werd een bespreking gevoerd met B. en W. van Goes
inzake te nemen maatregelen indien de watertoevoer geheel zou
Afb. 7. Uitlaatzijde van de duiker door de Rijksweg bij ebstroom.
Fig. 7. Ebb-stream through devastated culvert in the „Rijksweg".
Fig. 7. Courant d'eau a Vendroit du ponceau dévasté dans la Rijksweg
a marée basse.
Afb. 8. Het beeld, gezien door de waarnemer op afb. 7.
Fig. 8. What the observer on fig. 7 saw.
Fig. 8. Ce que voyait l'observateur de la fig. 7.
ophouden. Afgesproken is, dat na eventueel uitvallen van de cen
trale voorziening de eerste stoot zou worden opgevangen door de
watertoren, waaruit met tankwagens het water kon worden afge
haald. Door mij zouden dan tankboten worden aangevraagd. De
Rotterdamse Waterleiding werd ingelicht.
Ter vergadering bij B. en W. kwam een telefoonbericht binnen
van Overste van der Sluys, dat ik de Baileybrug zou krijgen, waar
bij hij verzocht legering en voeding voor een compagnie 200
man) vanaf Maandag 23 Maart.
18 MaartOverste van der Sluys en schrijver dezes, de Direc
teur van de Waterleiding van Middelburg en van de N.V. Water
leiding Mij. „Midden-Zeeland", de Heren Ir. Roeters van Lennep
en Kas, zomede de Heren Visser en Ir Smit v. de N.V. Visser en
Smit te Papendrecht waren op mijn verzoek op 18 Maart om 11 uur
30 ter plaatse aan de oostzijde van de duiker in de Rijksweg. Een
half uur te voren was de betonnen duiker met buisleiding en al in de
diepte verdwenen. Van het bouwwerk was niets meer te zien. Het
gat was 30 m breed. De stroomsnelheid was zeer groot. Vlak
ten noorden van de Rijksweg was een hoefijzervormige stroomver
snelling met een verval van ruim 1 meter (zie afb. 9)
Bij een bespreking te 1 uur te Krabbendijke waren aanwezig:
Overste van der Sluys; Ir. M. J. Stoel Feuerstein, Waterleiding
Mij. „Zuid-Beveland"; Ir. B. C. Roeters van Lennep, Waterleiding
Middelburg; P. Kas, Waterleiding Mij. „Midden Zeeland" en Vlis-
singen, Ir. Smit en A. Visser, firmanten van de N.V. Visser
Smit. Alle aanwezigen waren van oordeel, dat de constructie van
een Baileybrug als een afdoende noodoplossing moest worden
beschouwd.
De coördinatie en samenwerking van alle medewerkende instan
ties en firma's was 2 uren na de vernieling volledig geregeld.
De duiker zowel als de daarop gelegde stalen buisleiding in de
Oude Grindweg waren nog steeds intact, ofschoon de ontgronding
vooral aan de Oostzijde groter was geworden. Alles moest nu
worden geconcentreerd op de beveiliging van deze buis. Ophan
ging aan een nood-constructie was m.i. noodzakelijk. Drijvend
heimateriaal zou door de N.V. Visser Smit worden aangevoerd.
19 Maart. Door mij werd opdracht gegeven een lengte van
circa 70 meter stalen buis 0 300 mm van sterke flenzen te voor
zien. Deze buis zou naast de bestaande buisleiding als reserve
over de duiker in de Oude Grindweg worden gelegd. Deze met
flenzen verbonden buis kon grote spanningen opnemen en de
oude met loodmoffen verbonden buis direct vervangen, indien
een breuk zou optreden. De totale onderbreking van de toevoer
behoefde dan niet langer dan 2 maal 24 uur te duren.
2021 Maart. Dit waren dagen van voorbereiding. Een tegen
slag was de zeer zware mist op de Zeeuwse wateren. Het drijvende
heimateriaal was 2 dagen te laat tengevolge van de mist. Gelukkig
werd de uitschuring van het gat in de Oude Grindweg niet veel
16