Afb. 6. Duiker (brug) in Oude Grindweg, gezien in de richting van de Veerhaven van Kruiningen. Fig. 6. Devastated culvert in the „Oude Grindweg" Fig. 6. Ponceau dévasté dans la „Oude Grindweg" dat het werken met stortsteen verder nutteloos zou zijn. Hiermede werd dus gestopt. Overwegende de grote kracht, waaraan de op consoles gelegde buis tengevolge van de stroom was blootgesteld, heb ik toen nog opdracht gegeven een beugel met staaldraden te maken waardoor afschuiving van de buis van de consoles niet mogelijk zou zijn. De situatie was echter sedert de vorige dag zoveel riskanter geworden, dat vernieling elk ogenblik kon worden verwacht. Na overleg met de Voorzitter van de Raad van Toezicht der N.V. is dan ook op 17 Maart om 1 uur het volgende bericht per radio omgeroepen: „Aangeslotenen bij de N.V. Waterleiding Maatschappij .Zuid- Beveland" ten Westen van Kruiningen wordt aangeraden we gens dreigende vernieling van de hoofdtoevoerleidingen als gevolg van eb- en vloedstromen zoveel mogelijk lei dingwater in voorraad te nemen." Verder is op 17 Maart opdracht gegeven aan de N.V. „De Plaatwellerij Velsen" voor het maken van een nood flensleiding 0 300 mm over een lengte van 120 meter om de gewapend- betonleiding 0 400 mm te vervangen, indien vernieling zou optreden en is opdracht gegeven aan de N.V. Visser Smit te Papendrecht voor de aanvoer van materiaal, waarmee heien zowel van jukken voor de buis in de Oude Grindweg als van pijlers voor een Bailey brug ter plaatse mogelijk zou zijn. Overste van der Sluys van de Genie zou op 18 Maart ter plaatse de toestand komen opnemen. 's Avonds werd een bespreking gevoerd met B. en W. van Goes inzake te nemen maatregelen indien de watertoevoer geheel zou Afb. 7. Uitlaatzijde van de duiker door de Rijksweg bij ebstroom. Fig. 7. Ebb-stream through devastated culvert in the „Rijksweg". Fig. 7. Courant d'eau a Vendroit du ponceau dévasté dans la Rijksweg a marée basse. Afb. 8. Het beeld, gezien door de waarnemer op afb. 7. Fig. 8. What the observer on fig. 7 saw. Fig. 8. Ce que voyait l'observateur de la fig. 7. ophouden. Afgesproken is, dat na eventueel uitvallen van de cen trale voorziening de eerste stoot zou worden opgevangen door de watertoren, waaruit met tankwagens het water kon worden afge haald. Door mij zouden dan tankboten worden aangevraagd. De Rotterdamse Waterleiding werd ingelicht. Ter vergadering bij B. en W. kwam een telefoonbericht binnen van Overste van der Sluys, dat ik de Baileybrug zou krijgen, waar bij hij verzocht legering en voeding voor een compagnie 200 man) vanaf Maandag 23 Maart. 18 MaartOverste van der Sluys en schrijver dezes, de Direc teur van de Waterleiding van Middelburg en van de N.V. Water leiding Mij. „Midden-Zeeland", de Heren Ir. Roeters van Lennep en Kas, zomede de Heren Visser en Ir Smit v. de N.V. Visser en Smit te Papendrecht waren op mijn verzoek op 18 Maart om 11 uur 30 ter plaatse aan de oostzijde van de duiker in de Rijksweg. Een half uur te voren was de betonnen duiker met buisleiding en al in de diepte verdwenen. Van het bouwwerk was niets meer te zien. Het gat was 30 m breed. De stroomsnelheid was zeer groot. Vlak ten noorden van de Rijksweg was een hoefijzervormige stroomver snelling met een verval van ruim 1 meter (zie afb. 9) Bij een bespreking te 1 uur te Krabbendijke waren aanwezig: Overste van der Sluys; Ir. M. J. Stoel Feuerstein, Waterleiding Mij. „Zuid-Beveland"; Ir. B. C. Roeters van Lennep, Waterleiding Middelburg; P. Kas, Waterleiding Mij. „Midden Zeeland" en Vlis- singen, Ir. Smit en A. Visser, firmanten van de N.V. Visser Smit. Alle aanwezigen waren van oordeel, dat de constructie van een Baileybrug als een afdoende noodoplossing moest worden beschouwd. De coördinatie en samenwerking van alle medewerkende instan ties en firma's was 2 uren na de vernieling volledig geregeld. De duiker zowel als de daarop gelegde stalen buisleiding in de Oude Grindweg waren nog steeds intact, ofschoon de ontgronding vooral aan de Oostzijde groter was geworden. Alles moest nu worden geconcentreerd op de beveiliging van deze buis. Ophan ging aan een nood-constructie was m.i. noodzakelijk. Drijvend heimateriaal zou door de N.V. Visser Smit worden aangevoerd. 19 Maart. Door mij werd opdracht gegeven een lengte van circa 70 meter stalen buis 0 300 mm van sterke flenzen te voor zien. Deze buis zou naast de bestaande buisleiding als reserve over de duiker in de Oude Grindweg worden gelegd. Deze met flenzen verbonden buis kon grote spanningen opnemen en de oude met loodmoffen verbonden buis direct vervangen, indien een breuk zou optreden. De totale onderbreking van de toevoer behoefde dan niet langer dan 2 maal 24 uur te duren. 2021 Maart. Dit waren dagen van voorbereiding. Een tegen slag was de zeer zware mist op de Zeeuwse wateren. Het drijvende heimateriaal was 2 dagen te laat tengevolge van de mist. Gelukkig werd de uitschuring van het gat in de Oude Grindweg niet veel 16

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 13