Afb. 2. Blootgespoelde hoofdleiding in de Lavendeldijk nabij de aansluiting aan de Rijksweg. Fig. 2. Exposed pipe-line in the ..Lavendeldijk" Fig. 2. Conduite principale exposée dans la Lavendeldijk Afb. 3. Hoek Kadijk en Vlietweg bij laag wa Fig. 3. Flooded area at low tide. Fig. 3. Terrains inondés a marée basse. Inmiddels bleek, dat het afsluiten van de koppelleidingen en van de vernielde leidingen op verschillende plaatsen zonder meer onmogelijk was, omdat deze plaatsen zich bevonden in het over stroomde gebied. Ook enkele afsluiters, welke zouden moeten wor den dichtgedraaid om de lekken te beperken, bevonden zich ook bij eb, onder water. Ik was derhalve gedwongen de hulp in te roepen van een duiker. Waar nodig met behulp van deze duiker zijn gesloten: le. alle afsluiters in de koppelleidingen tussen de twee grote transportleidingen en 2e. de afsluiters, welke het water voerden naar de vernielde lei dinggedeelten. In het bijzonder het afsluiten van de toevoerleiding naar Waar de, waardoor circa 100 m3 uur wegvloeide, heeft zeer veel moeite gekost. Niettegenstaande op de tekening de plaats van de betref fende afsluiter nauwkeurig bekend was, zijn 2 dagen verstreken alvorens de duiker er in was geslaagd de afsluiter te vinden en dicht te draaien. Hierbij moet worden bedacht, dat het wegopper- vlak ter plaatse reeds was vernield, de armaturen welke op de afsluiter zijn bevestigd waren verschoven en een en ander met een sliklaag was bedekt. Verschillende dorpskernen in het voorzieningsgebied waren slechts per boot te bereiken. In deze gebieden waren de bewoners geëvacueerd, zodat van die zijde geen meldingen van openstaande kranen of lekken konden worden verwacht. In verband met de hygiënische beveiliging van het buizennet moesten deze dorpen ten spoedigste door eigen personeel worden gecontroleerd en bo vendien alleenstaande overstroomde percelen buiten de dorps kommen. Zonder eigen vaartuig was zulks niet mogelijk, zodat 2 roeiboten zijn aangevraagd en van de landelijke hulpactie ver kregen. De dorpen in het zuiden van Zuid-Beveland zijn, dank zij de aanwezigheid van eigen vervoer te water, snel gecontroleerd. ad II. Bescherming van leidingen in het overstroomde gebied 116 Februari. Het bleek al zeer spoedig na de ramp, dat het overstroomde gebied KruiningenWaarde geruime tijd aan de invloed van de getijdestromingen zou blootstaan. Reeds bij het afsluiten van de vernielde hoofdleidingen naar Oostdijk en Waar de waren de ernstige gaten in de Lavendeldiik en in de Kadijk gevoeld als grote hindernissen om ter plaatse te komen. Zonder boot was zulks onmogelijk. Toen het bedrijf de beschikking had over een boot, was een der eerste werkzaamheden om de toestand van de 300 mm. stalen transportleiding nabij „Luchtenburg" aan het begin van de weg naar Waarde te controleren. Door 2 dijk doorbraken spoelde voortdurend water over de transportleiding. De nabijzijnde grote doorbraak door de Kadijk bevond zich echter 100 meter zuidelijker, zodat de hoofdtransportleiding daardoor geen gevaar liep. De plaats waar de 300 mm transportleiding van de Kadijk een hoek maakt van 90° en verder de Vlietweg volgt bij „Luchtenburg is te zien op afb. 3, genomen bij laag water. Bij onderzoek bleek, dat de buisleiding nog een behoorlijke dek king had, ofschoon de verharding van het wegdek volkomen was weggespoeld. In deze situatie is ook gedurende de verdere dagen en weken geen verandering gekomen. Inzake de toestand van de grote transportleidingen door de Kruiningse polder waren op 15 Februari nog geen verontrustende feiten bekend. De eerste aandacht was besteed aan de plaatsen elders, waar vernielingen vaststonden. Verder werd de betonweg van Kruiningen naar het oosten bij laag water regelmatig gepas seerd door opruim- en bewakingsdiensten, die ons bedrijf inlich tingen gaven. Voor zover door mijzelf en door eigen personeel de betonweg en de zandweg tussen de Zanddijk en Kruiningen kon worden beoordeeld, deden zich daar ook geen verontrustende ver schijnselen voor. Toch vreesde ik op den duur beschadigingen als gevolg van geulvorming. Op 17 Februari berichtte de opzichter Hollestelle van de Water leiding Mij., dat ongeveer 50 meter ten oosten van de aansluiting van de weg naar de Veerhaven op de Rijksweg een uitschuring van de Rijksweg plaats vond ter diepte van 1.8 m' bij een breedte van 5 m'. Deze uitschuring werd direct met succes bestreden door het storten van steen. Vanaf dit ogenblik was voortdurende waak zaamheid geboden, om steeds onmiddellijk in te grijpen, indien uitschuring dreigde. Van de Oude Grindweg tussen de Kadijk en Kruiningen was nog weinig bekend. Op Zondag 1 Maart inspecteerden onderge tekende en opzichter Hollestelle de Oude Grindweg als eersten te voet. Hoewel deze weg als overlaat werkte en er een behoorlijke stroom stond (afb. 4) bleek het weglichaam vrijwel intact en zelfs hier en daar onder dikke zand- en kleiafzettingen bedolven. De aanwezige stalen en asbestcementen buis 0 300 m liepen niet het minste gevaar. Ongeveer 100 meter verwijderd van de beton weg naar de Veerhaven vormde zich echter een uitschuring over een lengte van circa 50 meter. Passeren was onmogelijk en we moesten langs dezelfde weg terugkeren. Direct werd opdracht ge geven om deze uitschuring met stortsteen aan te vullen, hetgeen in de loop der volgende dagen geschiedde. 20 Febr.10 Maart. De periode van 20 Februari tot 10 Maart kenmerkte zich door een zekere stabilisering, waarbij de indruk ontstond, dat het optreden van nieuwe uitschuringen, die de Oost- West lopende rijksweg en Oude Grindweg bedreigden, steeds kon worden bedwongen door direct stortsteen aan te voeren. In de overstroomde Kruiningerpolder ontstonden tengevolge van de eb en vloedwerking kreken. De plaatsen waar deze kreken zijn ontstaan werden bepaald door de gaten in de zeedijk, waarin zij uitmondden en door de hoogteverschillen van de bodem in de polder. Vanzelfsprekend trokken ook de gegraven waterafvoeren in de polder veel water tot zich, voorzover deze waterafvoeren pasten in het watertransport van en naar de dijkgaten. 14

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 11