hulp te bieden. Ook de met helicoptères aangevoerde mensen wer den door de colonne opgevangen met steun van de R.K.colonne uit Wemeldinge welke inmiddels was gearriveerd. Voor het ver voer dienden vrachtauto's, voorzien van draagbaren, als nood- ziekenauto's. Een afzonderlijke auto werd bestemd voor het ver voer van verdronkenen. Particuliere auto's moesten dienen voor vervoer van ouden van dagen, terwijl de werkelijk zieken naar het Cornelia Ziekenhuis vervoerd werden. Het is niet mogelijk, behalve het reeds vermelde, nauwkeurig weer te geven wat er de eerste dagen nog meer gebeurde. Zeker is, dat er op het Rode Kruis, behalve het colonnewerk, nog veel meer omging. Er werd gesproken over drinkwatervoorziening, voedseldistributie, terwijl er vele aanvragen binnenkwamen voor droge kleren, laarzen, gummihandschoenen, baby-uitzetten enz. Er bestond een prettige samenwerking met de Gemeentepolitie en het actieve brandweercorps. Met het Gemeentebestuur kon in het begin het contact moeilijker gevonden worden, wat door de omstandigheden begrijpelijk was. Het Rode Kruis had de eerste tijd geen eigen telefoontoestel, terwijl dat van de Politie overbezet was hetgeen ook het geval was met het Stadhuis. De verbindingen moesten tot stand komen door ordonnansen, de afdelingssecretaris en de Commandant. De eerste dag kon geen contact met de wereld buiten het eiland gevonden worden, zodat het Rode Kruis op eigen krachten moest vertrouwen. Ook overal op het eiland in de verdronken of bedreig de dorpen bestond de bittere noodzaak zichzelf te helpen. Men trachtte daar eerst nog, zolang geen hulp van buiten opdaagde, op zelfgemaakte vlotten primitief reddingswerk te doen, maar voor menigeen was er, toen de nacht weer viel, geen hoop meer. Velen stierven door verdrinking of koude en uitputting. Er is toen zeer veel en onzegbaar leed geleden en menige vertwijfelde strijd werd tevergeefs gestreden. Pas op 2 Februari kon verbinding met de buitenwereld worden gemaakt. Het reddingswerk door de schippers begon nu eerst in grotere omvang en op diezelfde dag zag men boven de stad het eerste vliegtuig, terwijl 's avonds de eerste rubberboten en blikken met drinkwater gedropt werden. Vanaf 3 Februari kwam er steeds meer hulp. Op de Rode Kruis post meldden zich doktoren en studenten uit Amsterdam en Leiden en andere plaatsen. Rode Kruis-teams en bemanningen van sche pen, geschikt voor evacuatie, kwamen van alle kanten opdagen. Er kwam zelfs teveel hulp. Wat de evacuatie betreft, de wanhopige toestand van het eiland en de stad en de toch altijd beperkte ruimte van de gebouwen deed de colonne van het begin af hieraan actief medewerken. De be manningen van de evacuatieschepen meldden ons, dat Bergen op Zoom en Dordrecht met hun Rode Kruismateriaal gereed waren om de stroom van vluchtelingen op te vangen. Een betrekkelijk 5

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 11