48 Tegenover de grote gaten, waarvan 'verschillende slechts vanuit zee waren te bereiken, stonden wij machteloos en waren wij aan gewezen op hulp van buitenaf. Omdat vrijwel geheel Zuid-Westelijk Nederland door de ramp was getroffen, konden wij uiteraard niet direct hulp op grote schaal verwachten. Wij werden echter niet vergeten en al spoedig vernamen wij, dat de Minister van Waterstaat met een staf van bekwame In genieurs langs onze kust was gevaren om de toestand in ogen schouw te nemen. Plannen werden gemaakt om alle gaten te dichten. De Directie werd gehuisvest in 's Landskamer, het kantoorgebouw van het Waterschap Schouwen te Zierikzee. De grote aannemers werden aangezocht om de dichtingswerken uit te voeren. De regeringsadviseurs togen aan het werk in het Waterloop kundig Laboratorium te Delft. In gezamenlijk overleg werden door de meest prominente figuren van alle partijen de plannen beraamd. Dc braintrust draaide op volle toeren. Als voorbereiding werd zowel te Burghsluis als in de Val te Zierikzee een grote werkhaven gemaakt, terwijl de aanvoer van groot materieel begonnen was. Het was duidelijk, dat de polders en waterschappen de kosten van het herstel niet konden dragen, wat ook door de Regering werd ingezien. De Minister van Verkeer en Waterstaat diende met spoed een ontwerp van wet in, „De Noodwet Dijkherstel". Alle kosten van het herstel der zeedijken, veroorzaakt door de ramp, zouden ten laste van het Rijk komen. Deze noodwet vond vrijwel geen tegenstand bij de volksvertegen woordiging, waaraan de persoonlijke inzet van Zijne Excellentie Minister Algcra wel niet vreemd zal zijn geweest. Een woord van dank en hulde aan Minister, Regering en Volks vertegenwoordiging is hier zeker op zijn plaats. Met belangstelling en ongeduld werden onzerzijds de plannen tot dichting tegemoet gezien en ruim twee maanden na de ramp viel de beslissing, dat Schelphoek langs binnen en Ouwerkerk buitenom zou worden gedicht. De andere gaten leverden minder problemen op, hetgeen niet

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 50