48
Tegenover de grote gaten, waarvan 'verschillende slechts vanuit
zee waren te bereiken, stonden wij machteloos en waren wij aan
gewezen op hulp van buitenaf.
Omdat vrijwel geheel Zuid-Westelijk Nederland door de ramp
was getroffen, konden wij uiteraard niet direct hulp op grote
schaal verwachten.
Wij werden echter niet vergeten en al spoedig vernamen wij,
dat de Minister van Waterstaat met een staf van bekwame In
genieurs langs onze kust was gevaren om de toestand in ogen
schouw te nemen.
Plannen werden gemaakt om alle gaten te dichten. De Directie
werd gehuisvest in 's Landskamer, het kantoorgebouw van het
Waterschap Schouwen te Zierikzee.
De grote aannemers werden aangezocht om de dichtingswerken
uit te voeren.
De regeringsadviseurs togen aan het werk in het Waterloop
kundig Laboratorium te Delft.
In gezamenlijk overleg werden door de meest prominente figuren
van alle partijen de plannen beraamd.
Dc braintrust draaide op volle toeren.
Als voorbereiding werd zowel te Burghsluis als in de Val te
Zierikzee een grote werkhaven gemaakt, terwijl de aanvoer van
groot materieel begonnen was.
Het was duidelijk, dat de polders en waterschappen de kosten
van het herstel niet konden dragen, wat ook door de Regering
werd ingezien.
De Minister van Verkeer en Waterstaat diende met spoed een
ontwerp van wet in, „De Noodwet Dijkherstel".
Alle kosten van het herstel der zeedijken, veroorzaakt door de
ramp, zouden ten laste van het Rijk komen.
Deze noodwet vond vrijwel geen tegenstand bij de volksvertegen
woordiging, waaraan de persoonlijke inzet van Zijne Excellentie
Minister Algcra wel niet vreemd zal zijn geweest.
Een woord van dank en hulde aan Minister, Regering en Volks
vertegenwoordiging is hier zeker op zijn plaats.
Met belangstelling en ongeduld werden onzerzijds de plannen
tot dichting tegemoet gezien en ruim twee maanden na de ramp
viel de beslissing, dat Schelphoek langs binnen en Ouwerkerk
buitenom zou worden gedicht.
De andere gaten leverden minder problemen op, hetgeen niet