43 situatie op Schouwen waren ontmoedigend: Schouwen was veel erger dan Walcheren, omdat Schouwen belangrijk lager ligt. En voor deze situatie moesten maatregelen worden getroffen. Een groot deel van het personeel van de Dienst Zuiderzeewcrl en met een groot deel van het materieel werd naar Schouwen over gebracht. Ondanks de spoed waarmee dit alles gebeurde, duurde het in onze ogen toch lang, omdat het water verder knaagde, steeds grotere wonden veroorzakende: zou Waterstaat deze taak wel aan kunnen Het hart van het herstel werd gevestigd in 's Landskamer. Dit grote gebouw werd herschapen in een gebouw met vele kleine ka mertjes, waar ingenieurs, technisch- en administratief personeel hun werk ongestoord moesten kunnen doen. Er werd overlegd en plannen ontworpen door de Ingenieurs, de bekwaamsten uit het land, dag aan dag en iedere avond tot omtrent middernacht. Met het werk aan Burghsluis en aan de Westhavendijk werd be gonnen, waarvan die aan de havendijk, „Operatie Wanhoop", mis lukte, waardoor men zich de onuitgesproken vraag stelde, of die Zuiderzeewerkers de kracht van de Zeeuwse stromen wel kenden? Niet alleen in 's Landskamer werkte men, maar ook in het La boratorium te Delft: door samenwerking groeiden de plannen voor „Levensstrijd" en „Schelphoek" tot hun definitieve vorm. T.a.v. de Schelphoek moest gekozen worden tussen een nooddijk buitenom of binnendoor. Wij, die gaarne behouden wat we hebben, hoopten op een buitendijk, doch de beslissing viel op een binnendijk. Men wist nu wat er ging gebeuren en het aangevoerde materieel ging in beweging komen. Materiaal werd regelmatig in grote hoeveel heden aangevoerd. Ongekende hoeveelheden stortstenen, rijshout, riet en klei moesten worden aangevoerd en werden aangevoerd, dank zij het kloppende hart in 's Landskamer en de organen welke door dat hart werden gevoed. De aannemers gingen zinkstukken maken en zinken aan de lopende band; de dijk begon langzaam te groeien en zo kwam er langzaam weer vertrouwen in het werk. Vooral toen wij op 12 Mei j.l. in de gelegenheid werden gesteld een kijkje te nemen in het laboratorium te Delft, voorafgegaan door een ontvangst op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat door Zijne Excellentie Algera in eigen persoon, die ons in treffende bewoordingen overtuigde van zijn medeleven en ons de verzekering gaf, dat alles in het

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 45