36 Er was een gat ontstaan van 30 meter diep, zodat het herstel in het oude tracé onmogelijk was. Evenwel vormde zich aan de buitenkant een drempel op 6 ni N.A.F., zodat het aantrekkelijk was daarover een afsluitdijk aan te brengen. Een bezwaar was, dat men dan buiten, dicht bij de Noordzee, werken moest. Inmiddels is de drempel doorgeschuurd zodat dit plan werd verlaten. Vervolgens werd gedacht, aan de binnenzijde, kort om het gat heen, een dijk te leggen. Dit was evenwel te riskant met het oog op de zeer waarschijnlijk sterk fluctuerende bodemgesteldheid. Daarom werd als manier van dichting gekozen een binnendijk ver om het gat heen, tot even voor het dorp Serooskerke. Dit omvat een 4000 meter lang tracé. Het is de bedoeling aansluitend aan de zeedijk aan beide zijden van het gat een 100 nieter dijk te leggen, vervolgens aan beide zijden een sluitgat van elk 1500 m en een dijk van 600 meter, tussen beide sluitgaten. Zoals blijkt moet dan 3000 meter bezonken worden, waarvoor 120.000 m2 zinkwerk nodig is. Heeft men 4 werkplaatsen, dan kan per week 12.000 m2 bezonken worden, zodat dit karwei een 10 weken duren zal. Mid delerwijs zullen de dijken (uitbouwsels plus de middendijk) ge maakt moeten worden. Dan volgt het sluiten met 150 caissons of rijshout, naar gelang de uitkomst van het dichten van het gat bij Zierikzee. Moeilijk is het werk op zichzelf dan niet meer; het zwaartepunt ligt dan op de organisatie. Liggen de caissons op hun plaats, dan zand erin en erachter. Ongeveer 230 ha is dan „buitengedijkt"; aanstonds zal alsdan begonnen worden om de dijk in het oude tracé te herstellen. Begrijpelijk is, dat dc klacht vernomen wordt, dat alles zo lang duurt. Een grondige voorbereiding is evenwel noodzakelijk en wij doen wat we kunnen. V/ij staan hier voor enorme moeilijkheden en doen ons best om goede aannemers, opzichters, etc. te krijgen. Juist vandaag is de grote slag om de Schelphoek begonnen met het neerlaten van het eerste zinkstuk. Haven Burghsluis. Hier zijn de gaten gedicht, zodat wij er aan voorbijgaan. Tenslotte deelt Ir. van de Wall mede, dat verwacht wordt dat de gaten in onderstaande volgorde gedicht zullen zijn:

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 38