25
sponningen sloegen, was contact per telefoon met Vooi-zitter, Wa
terbouwkundige en Techinsch Ambtenaar onmogelijk geworden.
In opdracht van Technisch Ambtenaar H. Ringelberg kwam een
auto van Scharendijke mij ophalen even achter de tramkruising
met de Schendersweg, waar toen een 40 cm water stond. Mijn
eigen auto stond geblokkeerd door een diep gat in de hoek van
de Herenweg.
Bij de ringdijk (bij A. J. Dalebout) bleek mij, dat aan de west
zijde wel de sloten vol stonden, doch er nog geen water op het
land was. Aan de oostzijde was geen verhoogde waterstand zicht
baar. Over Brijdorpe via Dirksweg naar Den Osse gereden, alwaar
grote en kleinere afschuivingen van het binnenbeloop van de dijk
ontstaan waren, tegenover de hofstede van Hoofd-Ingeland C. J.
van der Bijl. Ook een gedeelte van de dijkskruin was weg en de
betonglooiing onderloops. Verder waren bij Ravensweg en de
woning van Meulmeester afschuivingen van het binnenbeloop ont
staan.
Het leek mij noodzakelijk de betonglooiing zo spoedig mogelijk
te steunen en gaf ik C. J. van Dongen te Scharendijke opdracht
om te trachten werklieden van Scharendijke naar het bedreigde
punt te brengen. Voorts werden van het materialenplein palen
aangevoerd, terwijl bij P. J. Gast, C. J. van der Bijl, Gebrs. Gast,
B. van de Velde, C. Dalebout en J. van Oeveren, zakken, planken,
touwen, ladders en sleggen gevraagd werden, alsmede hulp van
hun personeel. Naast het onmiddellijk beschikbaar stellen van hun
materiaal hielpen alle genoemden met het werk, dat onder zeer
moeilijke omstandigheden gedaan moest worden. Een woord van
hulde aan genoemden is zeer zeker verdiend, waarbij ik de hulp
van C. J. van der Bijl en B. van de Velde afzonderlijk wil noemen.
Toen ik enige tijd aanwezig was, ontmoette ik Technisch Amb
tenaar Ringelberg, welke naar de doorbraak aan de Keetpolder en
de havendijk W.Z. geweest was, doch daar niets kon doen wegens
gebrek aan mensen en materiaal. Volgens Ringelberg was de toe
stand aan de Zuidkant van Schouwen hopeloos (mededeling Wa
terbouwkundige). Van ongeveer 9 uur tot 14 uur gewerkt met
50 man, welke met tractoren en bandenwagens samengebracht
werden door personeel van L. van der Bijl, S. J. Gast en mogelijk
nog enige anderen. Om 15 uur weer begonnen met 20 man, daar
de anderen bij Scharendijke werkten. Om ruim 17 uur was het