25 sponningen sloegen, was contact per telefoon met Vooi-zitter, Wa terbouwkundige en Techinsch Ambtenaar onmogelijk geworden. In opdracht van Technisch Ambtenaar H. Ringelberg kwam een auto van Scharendijke mij ophalen even achter de tramkruising met de Schendersweg, waar toen een 40 cm water stond. Mijn eigen auto stond geblokkeerd door een diep gat in de hoek van de Herenweg. Bij de ringdijk (bij A. J. Dalebout) bleek mij, dat aan de west zijde wel de sloten vol stonden, doch er nog geen water op het land was. Aan de oostzijde was geen verhoogde waterstand zicht baar. Over Brijdorpe via Dirksweg naar Den Osse gereden, alwaar grote en kleinere afschuivingen van het binnenbeloop van de dijk ontstaan waren, tegenover de hofstede van Hoofd-Ingeland C. J. van der Bijl. Ook een gedeelte van de dijkskruin was weg en de betonglooiing onderloops. Verder waren bij Ravensweg en de woning van Meulmeester afschuivingen van het binnenbeloop ont staan. Het leek mij noodzakelijk de betonglooiing zo spoedig mogelijk te steunen en gaf ik C. J. van Dongen te Scharendijke opdracht om te trachten werklieden van Scharendijke naar het bedreigde punt te brengen. Voorts werden van het materialenplein palen aangevoerd, terwijl bij P. J. Gast, C. J. van der Bijl, Gebrs. Gast, B. van de Velde, C. Dalebout en J. van Oeveren, zakken, planken, touwen, ladders en sleggen gevraagd werden, alsmede hulp van hun personeel. Naast het onmiddellijk beschikbaar stellen van hun materiaal hielpen alle genoemden met het werk, dat onder zeer moeilijke omstandigheden gedaan moest worden. Een woord van hulde aan genoemden is zeer zeker verdiend, waarbij ik de hulp van C. J. van der Bijl en B. van de Velde afzonderlijk wil noemen. Toen ik enige tijd aanwezig was, ontmoette ik Technisch Amb tenaar Ringelberg, welke naar de doorbraak aan de Keetpolder en de havendijk W.Z. geweest was, doch daar niets kon doen wegens gebrek aan mensen en materiaal. Volgens Ringelberg was de toe stand aan de Zuidkant van Schouwen hopeloos (mededeling Wa terbouwkundige). Van ongeveer 9 uur tot 14 uur gewerkt met 50 man, welke met tractoren en bandenwagens samengebracht werden door personeel van L. van der Bijl, S. J. Gast en mogelijk nog enige anderen. Om 15 uur weer begonnen met 20 man, daar de anderen bij Scharendijke werkten. Om ruim 17 uur was het

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 27