96 dóorgetrokken werd naar Brouwershaven, maar ook dit werk kon niet vlug opschieten door de moeilijke aanvoer van materiaal endoor andere omstandigheden. De R.T.M. organiseerde in de Westhoek al spoedig een busdienst Burgh- sluis- Haamstede- Renesse v.v. en ook een dienst (voorlopig met een truck) Brouwershaven- Zierikzee v.v. Korte tijd later reed op dit tra ject een gewone autobus. Pas toen de dijken gedicht waren en de overstroomde polders droog- gepompt, konden de landverbindingen weer op uitgebreider schaal wor den onderhouden, zij het in het begin op verschillende plaatsen nog gebrekkig. De vraag, of de tram op het eiland terug zou komen, dan wel dat er een busverbinding zou worden ingesteld, ging al gauw de gemoederen bezig houden en verhitten, doch de beantwoording ervan liet nog lange tijd op zich wachten. Wat betreft het herstel der verbindingen is er op alle terrein hard gewerkt. We noemden reeds het boot- en walpersoneel van de Stoomboot diensten, doch ook het P.T.T.personeelzowel behorende bij de tech nische dienst, als telefonisten, kantoorbedienden en bestellers heb ben vaak onder moeilijke omstandigheden moeten zwoegen en sjouwen en deden die dagen zelfs meer dan hun plicht. Dit geldt ook voor het personeel van de Provinciale Zeeuwse Electri- citeitsvoorziening (P.Z.E.M.) Over de ELECTRICITEITSVOORZIENING en wat daarmee samenhangt, zij het volgende vermeld. Het districthoofd, Ir. M.A.L. Beun (Haven plein A 317)? werd 's Zondagsmorgens om kwart over twee al opgebeld uit Brouwershaven, waar men toen al veel last van hoog water onder vond, (tot half één was daar nog een toneelavond gev/eest in hotel Ringelberg, verzorgd door de toneelvereniging uit Nieuwerkerk) Omstreeks half drie hoorde Ir. Beun de sirene, waarna hij onmiddel lijk. opstond, daar hij ook voor Zierikzee flink hoog water vreesde. Hij waarschuwde onmiddellijk de districtsmonteur L. Vijverberg ('s Heer Arendsslop A 393) om paraat te zijn en bleef zelf enige tijd boven, van waaruit hij al water voor de deur zag staan. Met waterlaarzen aan is hij door de achterdeur even in de Hoge Mo lenstraat en Het Vrije gaan kijken. Daarna heeft hij in het kantoor zoveel mogelijk dingen uit kasten en laden op bureaux enz. gelegd. Ook het archief heeft hij zo goed mogelijk geborgen. Vervolgens begaf hij zich weer naar de Hoge Molenstraat om in het schakelstation de stand van zaken op te nemen. Uit de tuinen liep toen al water in de straat. In het schakelstion bleek alles in orde te zijn. De auto's konden echter niet meer geborgen worden, zodat deze daar zijn blijven staan. Spoedig kwamen monteur de Bruine en handlanger Folmer naar het be drijf. Een onderzoek in het transformatorstëfcion op de Schuithaven wees uit, dat daar het water net op de vloer stond. Bij hun terugkeer in het kantoor troffen ze allerlei dingen rond drijvend© aan. Om 3.50 uur viel daar het electrisch licht uit, als gevolg van een storing in het station aan de Zelke. Ze hebben zich boven verder beholpen met kaarsen. Monteur Vijverberg kon, wegens het water niet komen, hoewel hij het geprobeerd had§ onderweg is hij in een gat gevallen. Toen Ir'. Beun weer boven kwam, vertelde zijn vrouw, dat zij een klap had gehoord. Het bleek, dat op dat moment het Vrijpoortje was inge stort. Nogmaals vertrok Ir, Beun naar het schakelstation. Ondanks het feit, dat in de Hoge Molenstraat een muur omver lag, konden ze toch nog het station, de garage en het magazijn bereiken. Het trottoir was weggespoeld en zware kabelhaspels stonden al scheef. In de garage stonden de wagens een eindje in het water. Vandaar liep het water Het Vrije in. Ir. Beun ging vervolgens naar de Schuithaven, waar al veel stenen uit de straat waren geslagen, maar het station daar liep geen gevaar. Om 10 minuten voor 4 belde Ir. Beun de monteur de Blaeij te Nieuwer kerk op. Daar was toen nog niets gebeurd, terwijl in het kantoor van Ir. Beun 40 cm, water stond. Direct daarna belde het postkantoor op, dat geen verbinding met plaat sen buiten het eiland meer te krijgen was. Hij probeerde toen via een aparte lijn met Roosendaal contact te krij gen, wat niet gelukte, evenmin als met Nieuwerkerk.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 97