95 te Rotterdam, om te gaan spreken, over wat gedaan moest en kon worden. Speodig ging de vrachtboot "Schouwen-Duiveland" varen naar Katse Veer, met paarden en vee aan boord, de "Zijpe" voer van Zierikzee op Anna Jacobapolder en de "Sumatrakade" van Zierikzee naar Burghsluis. Eerst had veerman Jac. Berrevoets Hzn. de dienst op Burghsluis gévaren. Later voeren de "Vooruitgang" uit Delfzijl op Anna Jacobapolder en Burgh sluis, de "Minister Lelie" van Zierikzee naar Numansdorp en de "Schelde" cp Dordrecht. Deze laatste vertrok iedere Dinsdag, Donderdag en Zaterdag vanuit Zierik zee en iedere Maandag, Woensdag en Vrijdag vanuit Dordrecht. De vaart duurde plm. 7 uren. Bovendien bestond reeds een dagelijkse Provinciale bootverbinding Katse- Veer - Dordrecht, die 's morgens om 7 uur uit Katse Veer vertrok en om plm. 12 uur te Dordrecht arriveerde, om 1 uur weer vandaar vertrok en te ca. 18 uur te Katse Veer aankwam. Reizigers van Schouwen-Duiveland voor Dordrecht moesten de vorige dag om half vijf 's middags al vertrekken, de nacht doorbrengen op de Provin ciale boot en hiermede de volgende morgen weer vertrekken. Zo was men dus ca. 20 uren onderweg. Ook op de terugreis moest men op de boot overnachten, om de volgende morgen vroeg in Zierikzee te arriveren. Daar de Provinciale boot niet in de haven van Zierikzee kon komen, kwam do boot naar de rede. Passagiers werden met de sleepboot "Nolle" van de Kon. Maatschappij "De Schelde" te Vlissingen daarheen vervoerd. De vaarten verliepen lang niet altijd even vlot. Soms lagen de boten uren' voor de haven van Zierikzee. Ook is vier dagen van Dordrecht op Brouwershaven gevaren, met aansluiting bij Zijpe voor Katse Veer, Mensen en goederen gingen met de "Mosselkreek" naar de dijken van Brouwershaven. Ook werd post vervoerd, die langs de dijken gedragen werd. Het goederenvervoer naar en van de Westhoek was ook zeer moeilijk. Mede door het gat hij Burghsluis» Daar is een poosje met een motorvlet gevaren voor passagiersvervoer» Het nog aanwezige personeel van de R.T.M, meakjio gevoldig lange dagen, vaak van 6 uur 's morgens tot 10 a 11 uur 's avonds. Velen haalden dikwijls natte voeten en ook soms een. nat pak. Er waren maar twee conducteurs aanwezig, nl. Bom en v.d» Schelde, de an deren konden hier te Zierikzee niet komen werken. De omstandigheden waren bijzonder moeilijk, ook door te weinig materiaal. Voor de boten was ook vaak gebrek aan water.. Sommige boten waren nietzeewaardig. Het overladen van goederen in het donker ging heel moeilijk. Intussen had ook hetgemeentebestuur niet stil gezeten en op Vrij-r- dagmorgen, 20 Februari werrl een gemeentelijke dienst Zierikzee-D.ordrecht geopend, met een van P. Smit en Co. uit Rotterdam gehuurde "Spido"boot de "Prinsesseplaat", Deze voer over de afstand Zierikzee- Dordrecht plm. 4~k uur, (de prijs van een enkele reis was f 4?v&n een retour f 6,en trok veel passagiers. - - Voor vrachtvervoer voer de beurtdienst "Koophandel-Ribbens"N,V, enkele malen per week van Zierikzee naar Dcairecht, Rotterdam en Bergen op Zoomj hoofdzakelijk voor de Kon, "Zeelandia" NJV. De beurtdiensten Burghsluis-Scharendijke en Brouwershaven 1 h 2 maal per week) werden hervat, mede gestimuleerd door de groothandel. Op 19 Februari was men zo ver, dat de Provincie twee diensten Zierikzee- Katseveer en Katseveer- Dordrecht onderhield en de R.T.M, drie, nl. Zierikzee- Dordrecht- Rotterdam v.v., Zijpe- Anna Jacobapolder v.v. en Brouwershaven- Scharendijke (voor zolang de weg onberijdbaar zou zijn.) Verder overwoog de R.T.M, de instelling van een bootdienst Burghsluis- Zierikzee v.v. Voorts was er dan nog de gemeentelijke passagiersdiensi Zierikzee-Dordrecht v.v, per "Prinsesseplaat". Tussen Zijpe en Anna Jacobapolder voer ook het bootje van. Gebr. Maas uit A.J» polder, tevens voor postvervoer. De VERBINDINGEN OVER LAND waren uiteraard ook gebrekkig en. moeilijk, vooral de eerste dagen. Via de Leverdijken en door het ïfettewaerde kon men in Schuddebeurs en vandaar in de andere gemeenten van de zg. "corridor" komen. Spoedig werd ook begonnen aan een weg Renesse- Scharendijke, die, later

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 96