92 Voorts worden 10 auto's, 7 motorfietsen, 11 fietsen en 1 "brandweer- slangenwagen geborgen. Voor herstel van dijken werden vervoerd? 500 dijkarbeiders1000 ledige zandzakken, 150 schoppen, 18 ton hout, 566 ton gevulde zandzakken. Tenslotte werden nog diverse dingen op ander gebied vervoerd en gered, o.a. 2 ton schooluitrusting (hierdoor kon de Beatrixschool per 1 Maart weer aanvangen)18 ton huisraad, 2 één-tons generatoren (waardoor de electrische stroom voor Haamstede weer spoedig verzekerd was) en 80 paar rubberlaarzen. Verdere werkzaamheden? 7"!" ton voeding voor de troepen vervoerd, 1 heli copters geborgen en vervoerd, 1 Britse L.C.A, naar buiten gesleept, 6 ton verbindingsmateriaal vervoerd, 14500 meter telefoonkabel gelegd en gerepareerd, 20,000 meter ondergelopen weg afgebakend en gedurende twee dagen met 4 DUWKS assistentie verleend bij duikerswerkzaamheden voor de waterleiding, In de polders is hun werk buitengewoon gewaardeerd. De Duitse beman ningen toonden grote bekwaamheid in de behandeling van de DUWKS) zij waren spoedig hulpvaardig en ook moedig in hun optreden. Dat er vrij veel zieken onder hen kwamen, is geen wonder, als men bedenkt, dat zij lange dagen in koude en nattigheid moesten werken. Bij hun vertrek, op Dinsdagmorgen, 17 Feb. 9 uur van het Havenplein, werden leming en bemanningen van de DUWKS dan ook warme dank betuigd voor hun vele werkzaamheden. Luitenant Suermondt reisde als enige Nederlander met hen mee naar het vasteland, in de voorste DOT/K. De DEUTSCHE TECHNISCHE N0THILFE, op de vorige bladzij reeds even genoemd, bij de berging van landbouwwerktuigen, heeft- ook op velerlei ander gebied effectieve hulp gebracht. Deze dienst, gebaseerd op basis van vrijwilligheid, werkte onder toe zicht' van de overheid. De leden ervan zijn afkomstig uit alle mogelijke technische bedrijven en voldoen aan hoge eisen van vakbekwaamheid. Zij beschikten over een uitstekende technische uitrusting en lichte, han dige vaartuigjes. Zij hebben onder meer hulp verleend bij radio- en lijnverbindingen, electriciteits- en waterleiding, gasleiding en kraanwerk, hoog- en laagspanningskabelsreparatie van allerlei soorten machines tot naai machines toe, enz, enz. Ook hebben zij draglines uit de polders van Duiveland gesleept, wat een zwaar werk was. Deze mannen gingen rustig hun gang en waren buitengewoon hulpvaardig. Het v/as duidelijk, dat zij als Duitsers iets goed wilden maken tegen over het Nederlandse volk. Een ande.re aangelegenheid, die in het schema der taakverdelingen was geregeld, v/as het onderdeel. "CIVIELE VEEBINDINGEN". Dit stond onder leiding van de heer 't Jong, referendaris van het hoofdbestuur der P.T.T, uit den Haag, die op Dinsdag 3 Februari te Zierikzee arriveerde en zetelde in het P.T.T.kantoor. Deze v/as belast met coördinatie van alle civiele verbindingen en was in dit opzicht gevolmachtigd. Voor zover technisch mogelijk, was hij ook aansprakelijk voor de bruikbaarheid van de technische verbindingen. Donderdags, 5 Eeb. v/as er reeds telefonische verbinding met het gehele land en op het eiland met Brouwershaven en Haamstede en via Haamstede met Renesse en Bruinisse. Ook was er toen weer een radiotelegrafische verbinding met Rotterdam, Marine, Leger en Politie gebruikten hun eigen verbindingen in principe slechts voor hun eigen operationele behoeften, de civiele autoriteiten maakten van die dag af uitsluitend gebruik van de P.T.T.-verbindingen. De heruitzending door Scheveningen Radio van berichten van vissers schepen e.d. werd stop gezet. De eerste postverbindingen werden onderhouden door de sleepbootjes "Ali" en "Johanna", die op Katse Veer voeren,Zodoende arriveerde na en kele dagen weer post op het eiland, v/at door de bev/oners, zoals be grijpelijk, met vreugde werd begroet. Van Zierikzee uit werd post per bootje naar Burghsluis vervoerd. Ook kwamen er nu meer kranten, die de eOrste dagen node gemist werden. De "Zierikzeese Nieuwsbode" kon niet verschijnen 'bij gehrek aan elec trische stroom, (waardoor tevens het telexapparaat uitviel)licht en door tekort aan personeel.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 93