83 in die dagen weinig of niets is gestolen. Na het vertrek van dhr. Offers is adj. L. Kouwen uit Renesse hoofd van de Rijkspolitie geworden. De heer Haverhoek is op 9 Mei uit de dienst gegaan, na een prettige samenwerking met alle instanties, o.a. de Rijksidentificatiedienst en de Gemeentepolitie Over laatstgenoemde tak van dienst is reeds eerder tiielding gemaakt, o.a. wat het werk der agenten en hulpagenten in de rampnacht en Zondag 1 Feb. betreft (zie onder meer blz.8, 9 en 10). Bij de taakverdeling werd zij belast met de handhaving der orde, de regeling van het verkeer en scherpe bewakingtegen diefstal. De overstelpende drukte op het politiebureau heeft verscheidene da gen geduurd. Met adjudant-korpschef van Ast en de agenten Renshof en Leeuw, heeft daar ook dhr. J.M. Padmos uit het Beddeweeg (zie blz. 65) enige dagen hard gewerkt, als assistent van de adjudant-korpschef, die de eerste dagen, na zijn eigen belevenissen in de rampnacht en die van zijn gezin in hun huis aan de Regenboogstraat, nog erg overstuur was. 's Zondags was Padmos ook al verschillende malen op het bureau ge weest, waar hij o.a. om 12 uur 's middags 3 inwoners van Renesse had ontmoet (onder wie de vrachtrijder S. Hart), die op een vlot s mor gens naar Zierikzee waren gekomen. s Maandagsmorgens is Padmos op het Politiebureau gekomen, als ver bindingsman met dé brandweer, op order van brandweercommandant C. Berrevoets, in overleg met de burgemees'tervan wie hij uitgebreide volmachten kreeg, daar het brandweercorps verschillende centra ging helpen inrichten. Padmos, die vanzelfsprekend veel contact had met de toen op het po litiebureau gevestigde Rode Kruispost, o.l.v. dokter van Hoorn en zuster Goudswaard, heeft op eigen houtje veel moeten regelen, Zo heeft hij het plan geopperd, om gered vee op het plein bij de Grote Kerk te zetten, hij heeft auto's, vletten en dekens (deze bij winkeliers)gevorderd, de watervoorziening besproken, de autodienst stad - Stenen Dijk v.v. in elkaar gezet, vrachtauto'.s om brood naar de haven gezonden, gezorgd dat C, Koopman Gzn.die de redders aan de Stenen Dijk ravitailleerde, voldoende kreeg, enz. 's Maandags kwam op het politiebureau bericht binnen, dat uit Sche- veningen 10 boten naar Zierikzee waren vertrokken, om hulp te bieden. Verder werd gemeld, dat in de Blokweg nog 5 gezinnen zaten, dat in de school te Moriaanshoofd 17 personen en in de molen aldaar neg 10 personen aanwezig waren. Ook werd het bericht ontvangen;"Bakker Brouwer (Lange Nobelstraat) kan vandaag niet meer bakken, want de electriciteit is uitgevallen". De P.T.T. meldde, dat alleen regeringstelegrammen en dringende tele grammen konden worden aangenomen. Uit de Blokweg werd nogmaals gemeld, dat er in verschillende huizen nog mensen zaten, vanaf het' huis van dhr. II. Goettsch,' richting Schuddebeurs. Ook werd meer hulp van dames gevraagd voor de scholen en de kerken, waar zich mensen en goederen bevonden. Toen die dag de helicoptères zouden dalen, kwam de 2e luitenant der artillerie Koningsbrugge op het politiebureau, die een landingster rein voor de helicoptères vroeg. Besloten werd, een terrein aan het Sas daarvoor te bestemmen. Dit kreeg de naams"Leghok"Luitenant Koningsbrugge kreeg de leiding daarover. Nadat een boom en een telefoonpaal waren verwijderd, werd op order van Padmos een autobus van de Grachtweg erheen gesleept, die als "wachtkamer" en bergplaats voor de zendapparatuur bij het noodvlieg veldje dienst moest doen (tot grote ergernis van dhr.A.J. Argelo, directeur C.D.Deze bus-wachtkamer werd telefonisch met de stad verbonden. Het slepen van de bus per tractor, ging, met vele moei lijkheden gepaard, de tractor is op de Grachtweg zelfs nog gekanteld. Padmos kreeg ook toezicht op de droppings. Hij heeft 3 dagen en 2 nachten op het politiebureau gewerkt en kwam 's Woensdagsavonds 10 uur weer eens op bed. Daarna is hij op het bureau van de. Waterstaat bij. dhr. Argelo ge roepen, die hem vroeg, het materiaal uit het kleine depSt'van Water staat te regelen, hetgeen hij aanvaardde, zodat hij magazijnmeester werd.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 84