78 Deevacuatie werd echter uitgevoerd door B, en W. en alle te treffen maatregelen behoefden ook de goedkeuring van B. en W. Dinsdagsavonds om 11 uur werd een geheime gemeenteraadsvergadering gehouden. De heer Prancken was hierbij uitgenodigd, doch hoewel hij beloofd had aanwezig te zullen zijn, prefereerde hij tenslotte het bed boven de raadszaal. B, en W, kregen in deze vergadering diverse volmachten. Daar van re geringszijde gezegd wass"De verantwoordelijkheid voor verdrinken en verdere ongelukken ligt bij de gemeenteraad", verklaarde de raad zich m.a.s. voor evacuatie, daar hij die verantwoordelijkheid niet op zich durfde nemen. De raad was echter van mening, dat 500 mensen te weinig waren, om te laten blijven. Verschillende te nemen maat regelen werden besproken, o.a. ten aanzien van de evacuatie der bevolking, t.a.v. woningen, de komst van Rijkspolitie, gevaar voor besmettelijke ziekten, e.d. De raadsleden vroegen en kregen de toe zegging, dat zij in Zierikzee zouden mogen blijven, 's Zaterdagsmorgens7 Feb.- is er opnieuw een geheime raadsverga dering -gehouden, waarvan <V evacuatie de hoofdschotel vormde. •Enkele weken later volgde de eerste openbare raadsvergadering, die op verzoek van enige raadsleden werd bijeengeroepen. De burgemeester had geen tijd, om die uit te schrijven, doch ver klaarde ermee accoord te gaan, waarna de raadsleden J. Catshoek, J.W. v.d. Doel en A._ Groenendijk in actie kwamen. Bij dhr. v.d.Doel aan huis werden de convocaties getypt, door de burgemeester getekend en door de koster van de Grote Kerk, L.C. Krijger, rondgebracht. Verschillende raadsleden vroegen om elke week raadsvergadering te houden, doch dit bleek practisch niet mogelijk. 's Woensdags kwam de kolonel b.d, G.J.W. van Waning uit Bilthoven naar Zierikzee. Deze was tijdens de ramp in zijn geboorteplaats Ouderkerk aan de Amstel en verklaarde zich direct bereid, in het rampgebied te gaan helpen. Nadat hij zich bij het Marinecommando te Rotterdam had gemeld, heeft hij helpers en boten gecharterd, die spontaan meekwamen. Eerst kwamen helpers in burger, later in uni form. Geleidelijk aan kwam er steeds meer Marine naar Zierikzee. Kolonel van- Yfening kreeg de directie over het maritiem commando en was belast met de regeling van de afvoer der bevolking vanaf de kade, wat inhield aan- en afvoer van evacuatieschepen', zowel civiel als militair en regeling der ligplaatsen. 's Woensdags begonnen ook de z.g. "STAFVERGADERINGEN", die gedurende ruim 2 weken elke middag om 5 uur, onder voorzitterschap van de burgemeester werden gehouden. Met burgemeester, wethouders en secre taris, kwamen dan de hoofden van verschillende takken van dienst en organen, of hun vertegenwoordigers bijeen. Hierbij waren ook steeds de heren van Liere en van Langen aanwezig. Om de béurt bracht ieder rapport uit, over de werkzaamheden van zijn dienst en de stand van zaken.. Over verschillende aangelegenheden werd van gedachten gewis seld en bestaande moeilijkheden, zomede te treffen, nodig geachte maatregelen besproken. Dat verschillende belangén en meningen wel eens botsten, spreekt vanzelf. De bedoeling van de vergaderingen was, coördinerend te werken, welk.doel ook wel bereikt werd. De ver gaderingen, duurden soms vrij lang, eens zelfs tot 's nachts half 3. Daar er vrij uitgebreide notulen van de stafvergaderingen aanwezig zijn, worden belangstellenden hiernaar verwezen. Wel is het in dit verband ongetwijfeld van belang, een en ander van de' taakverdeling te vermelden, zoals die in overleg met de desbetreffende instanties was vastgesteld. DE BEVEILIGING DER DIJKEN was opgedragen aan de Rijks- en Pro vinciale Waterstaat en de Centrale Dienst "Noord-Zeeland", onder directie van de heren A.J. Argelo, S.W, Blok, Ir. G. Koning en T,B, v,d. Straaten. Zoals reeds is gemeld, was de VERSTREKKING .VAN GOEDEREN in handen van de kon. "Zeelandia" N.V. Dit hield behalve ontvangst, inventa risatie en beheer in, eventueel nieuwe bevoorrading voor het gehele eiland. Het charteren en dirigeren van VERVOERSMIDDELEN kwam al gauw in han den van de Rijksverkeersinspectie-, o.l.v. de controleurdhr. A.F, v,d. Berge (Rijksstraatweg). Er was zodoende een centrale gevormd, vanwaar men autobussen, auto's en motoren kon aanvragen voor ver schillende diensten, vooral evacuatiediensten.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 79