75 eigen materiaal gold, werden uit de fabrieken zelf, wagens, kisten, tanks (voor de watervoorziening), emmers, vaten, teilen, ketels, ko len e.d. beschikbaar gesteld. Soms bleek, dat zg„ "helpers en redders" van buiten het eiland met minder goede bedoelingen naar Zierikzee waren gekomen, maar deze werden met straffe hand aangepakt. Veel werd in de gebouwen opgeslagen en op het fabrieksterrein lagen vaak ook laarzen en rubberboten. Dat de telefoon (no.113) van "Zee- landia" vaak roodgloeiend stond, valt te begrijpen. Boven het kantoor kwam een radiozender van amateurs uit Leeuwarden en 's Woensdags kwam een complete zendinstallatie van amateurs uit Dordrecht, waar mee men berichten kon doorgeven. Moeilijkheden kwamen er natuurlijk vaak voor. Toen soldaten aanspraak wilden maken op laarzen, die voor de Heidemij. gedropped waren, dreigde er ruzie te ontstaan, doch portier H. Schaap wist olie op de golven te werpen en adviseerde de voorraad eerlijk te delen, wat ook gebeurd is. Een 14 dagen is er buitengewoon hard.gewerkt op "Zeelandia", soms tot half in de nacht. Geleidelijk aan kwam het be drijf ook weer in werking, hoewel het vervoer in het begin (en ook nog geruime tijd later) grote moeilijkheden opleverde. Ook kwam er nog wel eens water op het terrein. Zo heeft directie en personeel van Zierikzee's grootste industrieële bedrijf krachtig medegewerkt, om in de eerste rampdagen de Schouwen- Duivelandse gemeenschap te dienen. Vooral het rondgaan met de waterwagens betekende voor de huisgezin nen een grote uitkomst, daar men de eerste paar dagen na de ramp zelf water moest halen uit de weinige, nog zuiver gebleven wellen, putten en regenbakken (o.a. bij de Grote Kerk) in het brandpad Man huisstraat en bij de fam. Koevoets in de Verrenieuwstraat) In Maart werd op de Fonteijne een kistdam geplaatst, met als hoofddoel de fabriek van dhr. Doeleman te beschermen tegen het water. Verscheidene bewoners van die straat hebben hiervan meegeproviteerd. Toch moest er nog vaak gepompt worden, om het water uit de Witte Eijestraat en de fabriek op de Fonteijne te houden, wat niet altijd gelukte. Soms was er wel 60 cm. verval. Gelukkig voor de gemeente, is aan het plan, om het bedrijf naar el ders over te brengen, geen gevolg gegeven. Wat de aanvoer van levensmiddelen betreft, werden al gauw aan vragen gericht naar regeringsinstanties. Daartoe werd de speciaal ingestelde "Berichtendienst" van de Ned.Radio Unie opgebeld, of via de aanwezige noodzenders (o.a. op de Urker botter"Jacob") de berich ten doorgegeven. De in Zierikzee door Albert Hossfeld, in het schuur tje achter het huis van de fam. W.J. Weltevreden (Appelmarkt) ge bouwde noodzender, had 's Maandagsmorgens te 11.55 uur het eerst con tact met Middelburg en Bergen op Zoom. Op Dinsdag 3 Feb. kwamen er mobilofoons. Van alle kanten kwamen er schepen te hulp, volgeladen met allerlei artikelen, maar de haven ?ra.s spoedig zo vol, dat vele schepen moes ten worden teruggezonden. Schepen van 1.80 m. diepgang en niet langer dan 50 m. mochten de haven binnenkomen. Dinsdagsmorgens gierden talrijke hefschroefvliegtuigen boven de stad. Om 11.45 werden levensmiddelen gedropped. Verder volgt hier een bloemlezing van berichten, betrekking hebbend op verschillende voorzieningen. MAANDAG 2 FEBRUARI 5 N.V. Tankrederij Rotterdam naar Zierikzee met 34000 liter drinkwater vertrokken. Materiaal voor drinkwater volgt. Om 20 uur s avonds werd gernelds 13 schepen met 2500 ton laadruimte inh» 57 "ton levensmiddelen en 3 boten (totaal 800 ton) drinkwater en 2 veerboten (capaciteit 250 personen) op weg naar Zierikzee. DINSDAG 3 FEBRUARIs Uit Delft is een boot onderweg met peniciline en uit Dordrecht een Rode Kruisboot met melk, kleding en dekens. De burgemeester van Rotterdam berichtte, dat het motorschip "Elja" aan de Schiekade aldaar met 9000 l.'melk is geladen. De 7 Scheveningse boten Sch. 1-11-18-65-71-76, brengen 6 roeiboten met bemanning en tuig en 3 vrachten brood, 500-1000 dekens, 100 va ten van 93 kg. water, 600 flessen melk, lucifers, 3 vrachten bonen, kleding voor volwassenen en babykleding en kleine lading batte rijen en zoeklichten naar Zierikzee.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 76