151 Betere voorbereidende maatregelen hadden z.i. genomen moeten en kunnen worden. Verschillende brandweerlieden waren z.i. 's nachts niet wakker te krijgen s zij moesten per auto gewaarschuwd worden. Een "toch nog werkende rentenier" had critiek op de toewijzing van oliejassen en op de opzet en het verloop van de evacuatie. Ook vond hij, dat er in de eerste dagen te weinig leiding van bo venaf werd gegeven. Men moest veel te veel op eigen houtje doen. Een leraar was van oordeel dat, als het gemeentebestuur iets straffer was opgetreden,' verschillende dingen wellicht beter zou den zijn gegaan. Op sommige punten hadden direct werklieden inge zet moeten worden, 's Zondags liepen diverse burgers, die konden werken, gemoedelijk te wandelen en er was geen enkel machtsappa raat, die hen aan het werk zette. Werken aan het gat in de Westhavendijk had hij nuttiger gevonden, dan het maken van kistdammen. Er zijn zodoende beslist kansen ver speeld, al moet wel rekening gehouden worden met het plotselinge van de noodtoestand. Een technisch ambtenaar verklaarde heel goed de moeilijkheden van het gemeentebestuur in de rampdagen te kunnen begrijpen. Dit moest ineens voor alles zorgen, wat een bovenmenselijke taak was, waarbij nog kwam, dat er uit den Haag tegenstrijdige orders kwamen. Deze zegsman had medelijden met de burgemeester en was er van overtuigd,, dat wethouder den Boer serieus heeft gewerkt, ook wat de övacuatie betreft. Voorop staat volgens hem, de wetenschap, dat tegen natuurkrachten niet.valt te vechten. Een der andere doktoren dan de reeds genoemde, vond dit het goede van do stafvergaderingen, dat daar contact was tussen de verschil lende diensten en er een beetje gecoördineerd werd. Voorts werd er echter niet veel bereikt. Verschillende dingen waren de eerste da gen in Zierikzee niet zo best geregeld, met als gevolg, dat men zelf veel moest improviseren. De gekochte bruinen bonen is hij in het voormalig postkantoor-distributiekantoor wezen bezichtigen. Hij heeft ze afgekeurd. De afvoer van mensen uit Zierikzee geschiedde z.i, niet altijd goed. Auto's waren er genoeg, maar aan de haven was het soms een hopeloze bende, daar de afvoer niet goed gecoördineerd was. Vele kapiteins bevalen hun schepen aan, maar deze waren lang niet alle geschikt voor het vervoeren van mensen. Sommige schepen hadden geen bemanning. De twee E.T.M. boten "Schelde" en "Minister Lely" waren goed. Het is echter voorgekomen, dat de R.T.M, niet wilde va ren, als er niet betaald werd. Aan boord werden toen kaartjes verkoc B.en W. hebben echter ingegrepen, zodat dit daarna niet meer voor gekomen is. Over het algemeen was het z.i. in de rampdagen zo, dat maar zeer weinigen enige verantwoordelijkheid op zich durfden nemen. Een garagehouderdie de eerste dagen veel vluchtelingen in huis heeft gehad, klaagde over de broodvoorziening in die tijd. Pas Dinsdagsmiddags, tegen 5 uur, kreeg hij bij toeval een paar broden te pakken van D.bij de Vaatedie benzine bijhem .kwam tan ken. 's Avonds ging hij naar"de Grote Kerk, om te zien of hij daar brood kon bekomen, maar men verwees hem naar het kantoor van "Zee- landia", om daar een bon af te halen. Bij aankomst aldaar, hoorde hij evenwel, dat er geen bonnen meer verstrekt werden en werd hij gedirigeerd naar het Leger des Heilsgebouw, waar hij brood wilde kopen. Luitenant Gelderman zeide, dat Let niets kostte en er zo veel was, dat het misschien gauw naar de beesten zou gaan. Onze garagehouder kreeg broden en kaas en keerde dankbaar huiswaarts. Donderdags kon hij voor 45 ets. een brood kopen bij de bakker. Inderdaad moest er later veel brood aan de beesten worden gege ven. Een rechtsgeleerde zag, wat het herstel van het gat in de Haven- dijk betreft, hierin geen taak voor het gemeentebestuur doch voor de hogere overheid. Wellicht was er z.i. hier vlugger aangepakt, indien het wel een taak van het gemeentebestuur geweest zou zijn.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 152