151
Betere voorbereidende maatregelen hadden z.i. genomen moeten en
kunnen worden. Verschillende brandweerlieden waren z.i. 's nachts
niet wakker te krijgen s zij moesten per auto gewaarschuwd worden.
Een "toch nog werkende rentenier" had critiek op de toewijzing van
oliejassen en op de opzet en het verloop van de evacuatie.
Ook vond hij, dat er in de eerste dagen te weinig leiding van bo
venaf werd gegeven. Men moest veel te veel op eigen houtje doen.
Een leraar was van oordeel dat, als het gemeentebestuur iets
straffer was opgetreden,' verschillende dingen wellicht beter zou
den zijn gegaan. Op sommige punten hadden direct werklieden inge
zet moeten worden, 's Zondags liepen diverse burgers, die konden
werken, gemoedelijk te wandelen en er was geen enkel machtsappa
raat, die hen aan het werk zette.
Werken aan het gat in de Westhavendijk had hij nuttiger gevonden,
dan het maken van kistdammen. Er zijn zodoende beslist kansen ver
speeld, al moet wel rekening gehouden worden met het plotselinge
van de noodtoestand.
Een technisch ambtenaar verklaarde heel goed de moeilijkheden van
het gemeentebestuur in de rampdagen te kunnen begrijpen.
Dit moest ineens voor alles zorgen, wat een bovenmenselijke taak
was, waarbij nog kwam, dat er uit den Haag tegenstrijdige orders
kwamen. Deze zegsman had medelijden met de burgemeester en was er
van overtuigd,, dat wethouder den Boer serieus heeft gewerkt, ook
wat de övacuatie betreft.
Voorop staat volgens hem, de wetenschap, dat tegen natuurkrachten
niet.valt te vechten.
Een der andere doktoren dan de reeds genoemde, vond dit het goede
van do stafvergaderingen, dat daar contact was tussen de verschil
lende diensten en er een beetje gecoördineerd werd. Voorts werd er
echter niet veel bereikt. Verschillende dingen waren de eerste da
gen in Zierikzee niet zo best geregeld, met als gevolg, dat men zelf
veel moest improviseren. De gekochte bruinen bonen is hij in het
voormalig postkantoor-distributiekantoor wezen bezichtigen. Hij
heeft ze afgekeurd. De afvoer van mensen uit Zierikzee geschiedde
z.i, niet altijd goed. Auto's waren er genoeg, maar aan de haven was
het soms een hopeloze bende, daar de afvoer niet goed gecoördineerd
was.
Vele kapiteins bevalen hun schepen aan, maar deze waren lang niet
alle geschikt voor het vervoeren van mensen. Sommige schepen hadden
geen bemanning. De twee E.T.M. boten "Schelde" en "Minister Lely"
waren goed. Het is echter voorgekomen, dat de R.T.M, niet wilde va
ren, als er niet betaald werd. Aan boord werden toen kaartjes verkoc
B.en W. hebben echter ingegrepen, zodat dit daarna niet meer voor
gekomen is.
Over het algemeen was het z.i. in de rampdagen zo, dat maar zeer
weinigen enige verantwoordelijkheid op zich durfden nemen.
Een garagehouderdie de eerste dagen veel vluchtelingen in huis
heeft gehad, klaagde over de broodvoorziening in die tijd.
Pas Dinsdagsmiddags, tegen 5 uur, kreeg hij bij toeval een paar
broden te pakken van D.bij de Vaatedie benzine bijhem .kwam tan
ken. 's Avonds ging hij naar"de Grote Kerk, om te zien of hij daar
brood kon bekomen, maar men verwees hem naar het kantoor van "Zee-
landia", om daar een bon af te halen. Bij aankomst aldaar, hoorde
hij evenwel, dat er geen bonnen meer verstrekt werden en werd hij
gedirigeerd naar het Leger des Heilsgebouw, waar hij brood wilde
kopen. Luitenant Gelderman zeide, dat Let niets kostte en er zo
veel was, dat het misschien gauw naar de beesten zou gaan. Onze
garagehouder kreeg broden en kaas en keerde dankbaar huiswaarts.
Donderdags kon hij voor 45 ets. een brood kopen bij de bakker.
Inderdaad moest er later veel brood aan de beesten worden gege
ven.
Een rechtsgeleerde zag, wat het herstel van het gat in de Haven-
dijk betreft, hierin geen taak voor het gemeentebestuur doch voor
de hogere overheid. Wellicht was er z.i. hier vlugger aangepakt,
indien het wel een taak van het gemeentebestuur geweest zou zijn.