133 Op de logger gaf men hem cognac en van een dokter kreeg hij een spuit je, Later werd hij op een kustvaarder overgezet, waar hij in de kom buis verder op zijn verhaal kon komen. Aan boord van een Zierikzees vissersvaartuig van een der Schotten, is hij tenslotte huistoe gevaren. Zijn verrekijker was hij onderweg kwijtgeraakt. Hij heeft drie weken een soldaat van de Nationale Re serve uit Vlissingen in huis gehad, die de Zaterdagnacht bij de heer M.J. bij de Vaate (Hoofdpoortstraat) had doorgebracht. Deze soldaat heeft zich in die weken geweldig geweerd. De nog vrij jeugdige landbouwersknecht Jan Vermeule Azn.(Scheeps- timmerdijk) was 's Zondagsmorgens vroeg, samen met enkele vissers al aan hot redden getogen in Duiveland (zie blz.49). '3 Maandags morgens zette hij het reddingswerk voort. Veertien dagen heeft hij in Dreischor gewerkt. Om er te komen, ging hij, samen met een inwoner van Dreischor, over de Leverdijk on wel per fiets. Hij zag een jongen uit Zonnemaire en een uit Dreischor samen in een bootje zonder riemen. Vermeule is met eerstgenoemde, die Jaap bleek te heten, in een bootje van een visser gaan varen, waarbij zij stokken als roeirie men gebruikten. Het varen ging niet zo vlot, want er dreef van alles rohd, vooral veel wrakhout. Eerst hebben zij in de Boogerdweg de onderwijzer A.van Oeveren met nog zeven anderen uit de woning van eerstgenoemde gehaald en allen naar het dorp gebracht. Vermeule's metgezel bleek een meisje in Dreischor te hebben en wilde met alle geweld haar eerst ophalen. Zij moesten daartoe over de begraafplaats heenvaren, wat een heel lastig karwei was. Tenslotte ontdekten zij, dat de gezochte ten huize van Mevrouw de wed. Doele- man verbleef. Daar ontmoetten zij ook een zekere Jan Quist, die Vermeule voorstelde, zijn (Quists) broer te gaan halen, over wie hij erg in ongerustheid verkeerde. Hij was echter behoorlijk zenuwachtig en durfde uiteindelijk niet mee. Vermeule is toen met een ander er op uit gegaan. In een sneeuwbui hebben zij vier mensen aan de dijk gebracht. Ook dit was eon heel karwei, vooral toen de boot ging afdrijven. Maar ze kwamen toch veilig aan de dijk en met een touw konden zij de boot vastleggen. Nadat de mensen er af waren, voeren de redders weer terug. Vermeule is laat in de avond in Zierikzee aangekomen. Dinsdagsmorgens is hij aan boord van de ZZ 20 (Gebr.Kouijzor) naar Schelphoek gevaren. Aan boord bevonden zichs P.Kouijzer(Scheepstimmerdijk)Jozef Kouijzer-Gilden, Frans Kouijzer en Louis Kouijzer (Nieuwe Haven). In de buurt van Schelphoek lagen wel 30 a 35 schepen. Zij hebben daar boten over de dijken helpen trekken. Een soldaat, die met Katwijkers was meegekomen, kwam daarbij zo ongelukkig onder een kantelende boot terecht, dat hij beide kuitbenen brak. Hij werd aan boord van een Rode Kruisscheepje gebracht. Vermeule is op de dijk vele uren in actie geweest, 's Woensdagsmor gens heeft Vermeule geholpen bij de afvoer van rundvee, 's Middags, ondanks het gure weer, trok hij met een ploeg van zestig man naar de Schouwse dijk, om te werken. Hij heeft daar zandzakken gesleept. Om zes uur kwamen er 100 soldaten aan, in drie autobussen. Zij werden ook tewerkgesteld aan de Schouwse dijk. De bussen moesten volgens de gegeven orders, daar blijven staan. Vermeule en zijn ploeg, die graag van deze bussen gebruik zouden maken, om naar Zie rikzee terug te keren, waren over die orders allesbehalve gesticht. De soldaten hadden er geen bezwaar tegen en een sergeant heeft zelfs nog met de chauffeurs gesproken, maar die hadden geen zin, om terug te rijden. Zodoende zijn de mannen, in regen en storm, naar Zierikzee gaan lopen, b'ij gebrek aan beter. Onderweg hadden zij echter het ge luk, dat de "Snelle Snip", kwam aanrijden, die hen vlug naar de stad bracht. Donderdags is Vermeule weer naar Dreischor gegaan, waar nu punters uit Giethoorn in actie waren. Hij heeft tien dagen mee helpen redden en vaak als gids dienst gedaan. Om vier uur Donderdagsmiddags' daalde bij de haven "Bellaert" een heli copter, waaruit Prins Bernhard kwam stappen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 134