131 Op- Flaauwors- teruggekeerdvernamen zij? dat er in Oosterland en Sir- jansland nog vrij veel mensen in nood waren» Zij "besloten daarom, om dio richting uit te gaan. Eerst gesleept door een boot en daarna achter een. DUWK, arriveerden zij in Zierikzee, Daar moesten ze een auto zien te krijgen, wat ook gelukte. Op deze gemeenteauto werd de boot geplaatst, en zo reden zij naar Stevensluis. Hier werd de boot te water gelaten en ging het richting Nieuwerkerk. De bemanning bestond uit de. gebr', Adr.en B,G. Moermo.nd,Jan van Gent, P.D.de Vosstraat, Jan de Boer Johzn. Zuidv/elle- straat-, Chris Bil en W.Huigen, Havenhoofd. Het was aardedonker toen zij in Nieuwerkerk' aankwamenf toch beslo ten zij door te gaan naar Oosterland. Onderweg kwam de boo.t terecht in afgeknapte telefoondraden, waardoor de inzittenden de koers kwijt raakten. Langs de Eampaertse Dijk voeren zij toen door het gat van de tramlijn, wat een gevaarlijk karwei was. Zij hadden veel steun aan het zoeklicht van Zijpe en aan de meegenomen lampen. Omstreeks, middernacht bereikten zij Oosterland. Zij waren de eerste redders, die daar kwamen. Wel waren op het gemeentehuis Marine mannen aanwezig, die al de mensen verzameld hadden^ maar feitelijk ..hadden deze mannen nog geen reddingen verricht. Er waren ook helicopters, die krepeer gevallen afwerkten, Marinus Quist (Lange St.Janstraat)die ook in Oosterland was, had bericht naar Zierikzee gezonden, om hulp te vragen. De Zierikzeese redders worden dan ook hartelijk welkom geheten» In een verlaten huis sliepen zij tot de volgende morgen zes uur. Direct na het ontbijt trokken zij er op uit, om in nood verkerende mensen op te halen. Adriaan Moermond, die doodop was, bleef in het dorp, als hulp in de Rode Kruispost. Dat Y/as echter ook zwaar werk, want hij heeft ver scheidene mensen moeten dragen. Later is hij per Rode Kruisboot via het gat bij Ouwerkerk -huiswaarts, gekeerd. In Oosterland had hij „zijn portemonnaie met f 7?en in verloren. Om terug te komen op de overige Zierikzeese redders in Oosterland, deze brachten de uit hun huizen gehaalde mensen, eerst naar hét gemeen tehuis, vanwaar zij met Marineboten verder Y/erden vervoerd. Hun. bootje heeft nog in moeilijkheden verkeerd, toen het met 17 mensen er in, gesleept, door een loodsboot, door het tramgat heen'moest. Toen zij midden in dit gat gekomen Y/aren, kon de loodsboot hun boot je niet verder krijgen. Met bovenmenselijkeinspanning slaagden zij er in tenslotte, door het gat heen te komen, In Nieuwerkerk hebben zij de. geredden op een salonboot gezet, v/aarna zij weer in de richting Oosterland voeren. Onderwegkreeg de motor boot prikkeldraad in de schroef, v/aarna Moermond een duik heeft ge nomen en het draad heeft verwijderd. In Oosterland ble-.-k' er. toen niet veel meer voor hen te doen te zijn, dus keerden zij.naar Nieu werkerk terug. Intussen had de ^-arine bericht gekregen van droppingsacties eh dat er goederen in het water vielen» De Marine nam toen maatregelen en zij charterden de. boot met alles wat er in was, om die góederen op te sporen, daar de mensenreddingen toen met DUWKS geschiedden. Do Moermonds c.s. hebben boot, noch de daarin aanwezige attributen ooit teruggezien. Die avond is Moermond van. Nióuv/erkerk met een hem onbokende man, in een ander bootje naar de Stenen dijk gevaren. De volgende morgen trok Moermond er met de Marine op uit, wat hom als. oud-Marineman goed deed. Het doel v/as, vee uit Nieuv/erkerk te halen, maar zij kwamen in Zijpe terecht., v/aar schepen voor het vee gereed lagen. Met twee grote schepen van 300 a 400 ton en enkele kleinere, kwamen zij voor het gat bij Ouwerkerk. Er moest toen een sleepboot komen, want de kleine schepen durfden niet op eigen kracht erdoor, Alleen de twee grote zijn er door gesleept en naar Zierikzee gevaren. Toen Moermond thuiskwam, vond hij in zijn café aanwezig de heer E.W. Cashoek(Oude Haven), een vertegenwoordiger van het departement van Justitie en tevens v/as tijdens zijn afwezigheid, in het café een Rode. Kruis- Hulppost gevestigd.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 132