131
Op- Flaauwors- teruggekeerdvernamen zij? dat er in Oosterland en Sir-
jansland nog vrij veel mensen in nood waren» Zij "besloten daarom, om
dio richting uit te gaan.
Eerst gesleept door een boot en daarna achter een. DUWK, arriveerden
zij in Zierikzee, Daar moesten ze een auto zien te krijgen, wat ook
gelukte. Op deze gemeenteauto werd de boot geplaatst, en zo reden
zij naar Stevensluis. Hier werd de boot te water gelaten en ging het
richting Nieuwerkerk. De bemanning bestond uit de. gebr', Adr.en B,G.
Moermo.nd,Jan van Gent, P.D.de Vosstraat, Jan de Boer Johzn. Zuidv/elle-
straat-, Chris Bil en W.Huigen, Havenhoofd.
Het was aardedonker toen zij in Nieuwerkerk' aankwamenf toch beslo
ten zij door te gaan naar Oosterland. Onderweg kwam de boo.t terecht
in afgeknapte telefoondraden, waardoor de inzittenden de koers kwijt
raakten. Langs de Eampaertse Dijk voeren zij toen door het gat van
de tramlijn, wat een gevaarlijk karwei was.
Zij hadden veel steun aan het zoeklicht van Zijpe en aan de meegenomen
lampen. Omstreeks, middernacht bereikten zij Oosterland. Zij waren de
eerste redders, die daar kwamen. Wel waren op het gemeentehuis Marine
mannen aanwezig, die al de mensen verzameld hadden^ maar feitelijk
..hadden deze mannen nog geen reddingen verricht.
Er waren ook helicopters, die krepeer gevallen afwerkten, Marinus
Quist (Lange St.Janstraat)die ook in Oosterland was, had bericht
naar Zierikzee gezonden, om hulp te vragen.
De Zierikzeese redders worden dan ook hartelijk welkom geheten» In een
verlaten huis sliepen zij tot de volgende morgen zes uur. Direct na
het ontbijt trokken zij er op uit, om in nood verkerende mensen
op te halen.
Adriaan Moermond, die doodop was, bleef in het dorp, als hulp in
de Rode Kruispost. Dat Y/as echter ook zwaar werk, want hij heeft ver
scheidene mensen moeten dragen. Later is hij per Rode Kruisboot via
het gat bij Ouwerkerk -huiswaarts, gekeerd. In Oosterland had hij „zijn
portemonnaie met f 7?en in verloren.
Om terug te komen op de overige Zierikzeese redders in Oosterland,
deze brachten de uit hun huizen gehaalde mensen, eerst naar hét gemeen
tehuis, vanwaar zij met Marineboten verder Y/erden vervoerd. Hun.
bootje heeft nog in moeilijkheden verkeerd, toen het met 17 mensen
er in, gesleept, door een loodsboot, door het tramgat heen'moest.
Toen zij midden in dit gat gekomen Y/aren, kon de loodsboot hun boot
je niet verder krijgen. Met bovenmenselijkeinspanning slaagden zij
er in tenslotte, door het gat heen te komen,
In Nieuwerkerk hebben zij de. geredden op een salonboot gezet, v/aarna
zij weer in de richting Oosterland voeren. Onderwegkreeg de motor
boot prikkeldraad in de schroef, v/aarna Moermond een duik heeft ge
nomen en het draad heeft verwijderd. In Oosterland ble-.-k' er. toen
niet veel meer voor hen te doen te zijn, dus keerden zij.naar Nieu
werkerk terug.
Intussen had de ^-arine bericht gekregen van droppingsacties eh dat
er goederen in het water vielen» De Marine nam toen maatregelen en zij
charterden de. boot met alles wat er in was, om die góederen op te
sporen, daar de mensenreddingen toen met DUWKS geschiedden.
Do Moermonds c.s. hebben boot, noch de daarin aanwezige attributen
ooit teruggezien. Die avond is Moermond van. Nióuv/erkerk met een hem
onbokende man, in een ander bootje naar de Stenen dijk gevaren.
De volgende morgen trok Moermond er met de Marine op uit, wat hom
als. oud-Marineman goed deed. Het doel v/as, vee uit Nieuv/erkerk te
halen, maar zij kwamen in Zijpe terecht., v/aar schepen voor het vee
gereed lagen.
Met twee grote schepen van 300 a 400 ton en enkele kleinere, kwamen
zij voor het gat bij Ouwerkerk. Er moest toen een sleepboot komen,
want de kleine schepen durfden niet op eigen kracht erdoor, Alleen
de twee grote zijn er door gesleept en naar Zierikzee gevaren.
Toen Moermond thuiskwam, vond hij in zijn café aanwezig de heer E.W.
Cashoek(Oude Haven), een vertegenwoordiger van het departement van
Justitie en tevens v/as tijdens zijn afwezigheid, in het café een
Rode. Kruis- Hulppost gevestigd.