128 's Avonds is Simon Schot met een IPiffi mee teruggekomen. Toen was in en om Nieuwerkerk het reddingswerk ook practised voltooid. De volgende dagen heeft hij nog veel vee helpen redda> Hierbij haalde hij een nat pak, toen hij met twee geredde paarden over een ondergelopen weg liep en plotseling in een weegbrug viel. Hij moest zich zwemmende in veiligheid stellen. Vrijdags heeft hij, samen met Cor Zoeter (de machinist van het ge maal te'Viane) de sluis aldaar helpen dichten. Later kreeg Schot het verzoek van een zekere Meulemëester uit Middelburg, om van de Rampaertse' dijlc 11 paarden en 3 koeien te halen. Deze dieren heeft hij over twee', dijkgaten heen wet en te krijgen en toen in landings- boten geladen. Tenslotte heeft hij van het laatste stukje dijk bij Schelphoek vier koeien en een paard gehaald. Mosselsohipper B.W. Schot-v, d.Wekken (Nieuwe Haven) kwam na Tg- uur geslapen' te hebben, 's Zaterdagsnachts omstreeks ëén uur uit bed. Men had hem gewaarschuwd, dat het water tegen de stoep stond. Evenals vele anderen op de Nieuwe Haven, heeft hij tegen zijn voordeur en ramen vloodplanken gezet^, Ook hebben zijn huisgenoten de voorkamer zoveel mogelijk leeggehaald. Spoedig echter kwam er van de achter zijde ,van het huis meer water dan van de voorzijde. Hij ging met zijn zoons droogvoets de tuin in, om hun 15 kippen te redden, maar toen zij.er met tien terugkeerden, liepen zij tot hun.middel in het watc.r, Het benedenhuis liep al gauw, vol, doordat er water door de ramen aan de achterzijde kwam. Op de gelijkvloerse verdieping (het be treft hier een woning, waaronder zich een soort sous-terrain be vindt) heeft nog één meter hoog het water gestaan. Achter het huis was het een geweldig lawaai en hoorden zij veel ge,schreeuw van de in nood verkerende mensen. Het water is achter het huis, waar van alles ronddreef, vrij lang blijven staan. Om half zeven !s morgens hebben zij het water uit de voorkamer verwij derd' en konden zij gaan modder scheppen. Schot zelf is toen naar het Karsteil gegaan en stelde een onderzoek in naar het "kreeftenbootje". Dit bootje, bleek onder water te staan. Schot begon direct met het schoonmaken er van. Om 12 uur 's middags had hij het zover, dat het in 't water lag, maar helaas bleek het motortje van het water gele den te hebben. Al hebben zij nog een tijdlang er aan gewerkthet was voorlopig zonder resultaat. 's Middags is Schot met de directieboot van de aannemer L.v,d.Heuvel mee naar de hoek van Ouworkerk geweest (zie blz.52). Na zijn, terugkeer heeft S. nog tot half 12 getracht, het motortje van de kreeftenboot op gang te krijgen. Na een'korte nachtrust begon hij 's Maandagsmorgens om half vier weer aan dit karwei, dit maal met het gevolg, dat om acht uur 's morgens het motortje draai de, waarna hij ermee naar Flaauwers voer. Daar waren'veel vluchtelingen aan de dijk, die echter door andere (grotere) vaartuigen werden opgenomen en vervoerd. Het kreeftenbootje voer door naar de Schelphoek. Zij konden ech ter niet door het gat varen, omdat daar Tv m.verval was. Toen gingen zij naar de dijk,, hij de woning van de heer Oosse,. waar een sloep van de Prov.boot met behulp, van een lier over de dijk werd gezet. Daar er veel wind stond, ging de sloep maar slecht voort. De kreef tenboot werd daarom over de dijk gezet en nadat de sloep er aan vastgemaakt was en de motor aangezet, voeren beide vaartuigjes de polder in. Vrachtrijder S.Hart uit Renesse was ook aan boord. Deze drong er op aan, dat zijn ouders, die in een huis vlak voor het grote gat zaten, gered zouden worden,maar dit bleek toen nog niet mogelijk. Toen het 's avonds vloed was, ging het wel en zijn Hart Sr. evenals zijn vrouw, gered. Tijdens de laatste reis hebben zij nog mensen van" een stuk dijk gehaald, n.l. een echtpaar uit Delft (hij was draglinemachinist). Hun twee kinderen waren van de doorgestane ellende en de geleden koude gestorven.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 129