118 Toen ging men proberen, de drie gaten in.de ringdijk (een nieuwe dijk) te dichten. .Te Oude en de Jonge hebben het mot hun mannen gepresteerd, totaal drie gaten, waarvan één in de Haverdijk zelve, met de hand te dichten. De werklieden kregen ieder f 5,als premie voor de eerste gatdich ting, Ir,- Slotboom was er zo trots op, dat hij elk der werklieden een'pakje sigaretten erbij cadeau gaf. Toen 1s Zondagsmiddags de drie gaten in de ringdijk gedicht waren, werd de stroom veel minder. In de eerste vijf dagen zijn er vijf gaten gesloten. De Oude en de Jonge hadden flinke grondwerkers en bovendien een ploeg vrijwilligers. Tot 's avonds laat is er hard gewerkt, maar helaas heeft dit voor het gat in de Havendijk geen resultaat opgele verd. De nieuwe dijk heeft het verder gehouden, maar het gat in de Haven- dijk leverde een schier onoverkomenlijke moeilijkheid op. Toen de grote aannemers van buiten het eiland kwamen, zijn deze,ook .zo gauw mogelijk met de dichtingswerkaaamheden begonnen, maar ook hun eerste, poging mislukte jammerlijk, (Operatie Wanhoop), Men gaf echter de moed niet op. Opnieuw werd het werk aangevat, doch nu werd een andere werkwijze gevolgd. Er werd nl. een verbindingsdijk gelegd tussen de Westhavendijk en de Zeedijk., gedeeltelijk bestaande uit zand, klei en leem en gedeeltelijk uit caissons. Onder grote belangstelling werd op Donderdag 4 Juni, des avonds om vijf minuten over half tien, de laatste caisson geplaatst in deze afsluitdam. Hiermede werd een einde gemaakt aan de krachtige stroom in het havenkanaal van Zierikzee. Het is te begrijpen, dat zowel de bevolking van Zierikzee als de waterstaatsmensen en de arbeiders hoogst dankbaar en verheugd waren, deze mijlpaal in de dijkdichting te hebben bereikt. Tot zover het dijkherstel in de omgeving van Zierikzee, Over het verdere herstel der dijken op Schouwen-Duiveland zij ver wezen naar de publicaties in de plaatselijke, provinciale en lande lijke pers en het bij N.V, Lakeman en Ochtman te Zierikzee uitge geven "Contactblad voor de werkers aan de dijkdichting Schouwen- Duiveland", te meer ook, daar zulks buiten het bestek van dit rap- port valt. Vervolgens willen we melding maken van de belangstelling, die de leden van ons Koninklijk H.uis reeds in de eerste dagen na de ramp ook voor dit gedeelte van het rampgebied aan de dag legden. Reeds"op Dinsdagmiddag 3 Februari arriveerde op het alleronverwachtst H.K.H. Prinses Wilhelmina, in een bestelwagen van A.L. van Veltho- ven Lammermarktop het Havenplein. Nadat zij uitgestapt was, was H.K.H» direct omstuwt door een grote menigte mensen. Zij informeerde belangstellend bij verschillenden naar hun beleve nissen. Velen konden hun ontroering niet bedwingen, toen zij hun geliefde oud-vorstin in hun midden zagen en dan al zo spoedig na het vreselij ke gebeuren. Burgemeester Schuurbeque Boeije kwam H.K.H. begroeten, waarna de-prin ses, die o.a. vergezeld was van de Commissaris der Koningin, Jhr.Mr. A.F.C, de Casemhroot en haar secretaresse, zich in hun gezelschap lo pend naar het stadhuis begaf. Dat H.K.H. in een gewone bestelwagen aankwam, trof de bevolking ook zeer, Dit was echter grotendeels toevallig, want de gebroeders John ny en Luciën van Velthoven, die al spoedig met de wagen van hun va der aan het rijden waren gegaan, hadden juist evacüë's aan de haven gebracht, toen opzichter L.H.A. de Jonge hen vroeg, of zij"iemand" rn.es: terug wilden nemen naar de stad. Vanzelfsprekend stemden zij toe, maar zij schrokken erg, toen zij de Prinses, haar secretaresse en de Commissaris van een politie- bootje af naar hun voertuig zagen, komen. De Commissaris vroeg, of zij wisten, wie de dame was, die zij vervoe ren moesten, welke vraag zij toestemmend beantwoordden. Luciën adviseerde Johnny zachtjes te rijden, wat deze ook deed, zodat hulpagent van politie A. de Graaf, die hard lopende de weg vrij maakte,

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 119