delburg, Midden-Zeeland, Schouwen-Duiveland en Zuid- Beveland. De schade kon hier niet op korte termijn worden hersteld, hetzij doordat het pompstation lange tijd onder water stond tengevolge van dijkdoorbraak ('s-Gravendeel), of dat de waterwinplaats zelfs geheel verzoutte (Middel burg), hetzij dat zware schade aan transportleidingen werd toegebracht, die eerst en dan nog vaak slechts proviso risch kon worden hersteld nadat het land was droog gelegd. Het is begrijpelijk dat terstond na de onheilsnacht het Secretariaat der Vereniging van Waterleidingbedrijven te Amsterdam in actie kwam en dat daarnaast andere centra le punten, als de Pharmaceutische Hoofdinspectie en de onder deze ressorterende Inspectie te 's-Gravenhage en te Breda, het Keuringsinstituut voor Waterleidingartikelen en het Rijksinstituut voor Drinkwatervoorziening te 's-Graven hage en het Waterleidinglaboratorium-Zuid te Breda contact verkregen, zowel met de getroffen bedrijven als met tal van zusterbedrijven, die spontaan personele en materiële hulp aanboden. Op 2 Februari was het contact tussen de centrale pun ten onderling verzekerd, waarbij het Secretariaat der Be drijvenvereniging als het centrum voor onderlinge hulp der waterbedrijven werd aangewezen. Te grote „papie ren" centralisatie werd daarbij angstvallig vermeden; het bleek aldra, dat onderlinge hulpverlening spontaan al vaak lot stand was gekomen. Ter bevordering van de coördinatie stelde het R. v. D. met ingang van 2 Februari gedurende de eerste week na de ramp dagelijks een bulletin op, dat alle bekende gege vens nopens de situatie bevatte en onder de voor centraal contact in aanmerking komende instanties werd verspreid. Op analoge wijze onderhield de Vereniging het contact met alle waterbedrijven. De werkzaamheid der Pharmaceutische Inspectie wordt hierna in een afzonderlijk artikel beschreven. Treffend was het ongeduld van tal van bedrijven, en ook van buitenlandse waterleidingen en firma's, om ter- hulp te snellen. Het was voor vele van hen een teleurstel ling, vaak te moeten vernemen, dat voorlopig geen mate rieel of personeel van nut kon zijn: dat stadium brak eerst later aan, in het bijzonder voor de hierboven als het zwaarst getroffen aangegeven gevallen en ook dan nog vaak slechts in beperkte mate, omdat meestal over vol doende eigen middelen werd beschikt. Ten slotte werden van de ongeveer 50 aangeboden hulpploegen er 20 in ac tie gebracht. Daarnaast kon de Bedrijvenvereniging con tact tot stand brengen met vele leveranciers en andere in stellingen, waar grote aantallen lieslaarzen en zandzakken en voorts noodstroomaggregaten, pompen, tankwagens, chemicaliën, buizen en gereedschap werden gerequireerd. Voorts bleek het van de aanvang af, dat hulp aan de directies der getroffen bedrijven door een of meer erva ren specialisten bijzonder op prijs werd gesteld, en hierin kon meestal door de niet of minder getroffen bedrijven, het Kiwa en het R.v.D. worden voorzien. Het nut van de samenwerking der waterleidinglabora toria in Kiwa-verband trad duidelijk naar voren; in het bijzonder werden daarbij de laboratoria van de gemeente lijke waterleidingen van Rotterdam en Dordrecht en van het R.v.D. ingeschakeld. Bij het regelen van de werkzaamheden is er terstond van uitgegaan dat geen enkel risico mocht worden genomen, zodat ook alle bedrijven in het rampgebied, die geen pe riodiek wateronderzoek in Kiwa-verband lieten uitvoeren, van het begin af onder controle zijn gesteld. De verstrekte hulp bestond niet alleen in het uitvoeren van een groot aantal, meestal bacteriologische, controle-onderzoekingen, doch ook in het aanvoeren van voor desinfectie e.d. nodi ge chemicaliën. Enkele onder water gelopen pompstations zijn, voordat zij weder in bedrijf werden genomen, grondig gedesinfec teerd, hetgeen ook geldt voor een aantal beschadigde buis leidingen. In verschillende dergelijke gevallen is het wa ter op het pompstation zo sterk gechloord dat het in de uiterste uitlopers van hel leidingnet nog een zekere hoe veelheid vrij chloor bevatte. Weliswaar was het water dan weinig aanlokkelijk voor de consumptie, doch alleen op deze wijze kon de bevolking zonder risico zo goed en zo spoedig mogelijk worden geholpen. Het is niet mogelijk en zou ook niet juist zijn, hier een opsomming te geven van alle geboden hulp. Maar evenmin mag de zeer bijzondere hulp van de waterleiding van Rot terdam hier onvermeld blijven. Het pompstation kon met de uiterste krachtinspanning op het nippertje tegen over stroming worden beschermd en dit is een zegen gebleken voor geheel het rampgebied: overal verscheen de Rotter damse watervloot ter leniging van de nood. En nu enkele punten die m.i. de overweging waard zijn voor toekomstige gevallen, waarin massale storingen in de drinkwatervoorziening zouden optreden; helaas moet daar bij niet alleen aan natuurrampen worden gedacht. Centrale hulpverlening Men hoede zich voor te grote centralisatie. Op overtuigende wijze is de bekwaamheid en vinding rijkheid der Nederlandse waterbedrijven gebleken in het uur van gevaar. Daarnaast zijn er in de Nederlandse orga nisatie enkele centrale punten aanwezig die bij goede co ördinatie voor berichtgeving, verschaffing van hulpma terialen en verlening van gespecialiseerde bijstand zeer nuttig kunnen zijn. De moderne techniek is daarbij van uitermate groot be lang gebleken: bij ontbreken van telefoonverbinding werd de mobilofoon voor korte en de radio voor grote afstanden ingezet; bij ontbreken van boot- en treinverbindingen be wees de helicopter goede diensten; bij ontbreken van „grond onder de voeten" spoorden kikvorsmannen de lei dingen en afsluiters op; bij teloorgaan van brugovergar.- gen bood de Baileybrug uitkomst. Voor tijdelijke hulpverlening zijn voorts mobiele water zuiveringsinstallaties van belang gebleken; die behoren op centrale plaatsen werkvaardig bewaard te worden. Ontsmetting Het chloor als ontsmettingsmiddel heeft zijn onmisbaar heid bewezen, waarbij het chloramine voor distributie op grote afstand voortreffelijk is gebleken doordat het langer dan chloor alléén zijn bactericide werking behoudt. Elk bedrijf behoort over een ijzeren voorraad ontsmet tingsmiddelen te beschikken. 6

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 2