van het maatschappelijk werk, de vorming en de vrije tijds
besteding! van een buitenstaander.
Daarom is het van groot belang dat ingezien wordt dat
dit leiding geven voor het grootste gedeelte bestaat uit het
wegnemen van hindernissen en beletselen voor de ontplooiing
van gezonde verhoudingen, en voor het tot stand komen van
flinke zelfwerkzaamheid.
Laat men de leiding vergelijken met die, welke in de vee
teelt, land- en tuinbouw' gegeven wordt door de Rijksconsu
lenten. Zonder deze voorlichting een woord dat men ge
makkelijker aanneemt maar dat in wezen het zelfde betekent
als leiding van deskundige, goed geschoolde krachten
zouden onze agrarische bedrijven nooit geworden zijn tot wat
ze thans zijn.
Men heeft deze leiding ook niet overal voetstoots willen
aanvaarden, evenmin als men bij voorbeeld veel heil in de
kunstmest heeft willen zien, maar nadat men het nut heeft
leren kennen, is er niemand die nog zonder consulenten en
kunstmest werken wil.
Zo zal het ook gaan op het terrein van het maatschappelijk
en cultureel opbouwerk. Wat voor de bedrijfssector geldt,
geldt evenzeer op het gebied van dit werk.
U/erken in teamverband
De vormingsleider is niet de enige functionnaris die werk
zaam is op het terrein van het maatschappelijk en cultureel
(opbouw)werk. Naast hem staat ofschoon met een anders
gerichte opdracht de maatschappelijke werkster, en, wan
neer zij hun taak goed verstaan, ook de onderwijzer, de pre
dikant, de pastoor ende burgemeester.
Zij allen zijn werkzaam op het brede terrein van het maat
schappelijk en cultureel (opbouw)werk, waarop zich wel ver
schillende taken laten onderscheiden maar niet isoleren. Het
is dientengevolge ook noodzakelijk dat zij allen samenw'erken,
dat wil zeggen dat zij werken als een team.
45