van het maatschappelijk werk, de vorming en de vrije tijds besteding! van een buitenstaander. Daarom is het van groot belang dat ingezien wordt dat dit leiding geven voor het grootste gedeelte bestaat uit het wegnemen van hindernissen en beletselen voor de ontplooiing van gezonde verhoudingen, en voor het tot stand komen van flinke zelfwerkzaamheid. Laat men de leiding vergelijken met die, welke in de vee teelt, land- en tuinbouw' gegeven wordt door de Rijksconsu lenten. Zonder deze voorlichting een woord dat men ge makkelijker aanneemt maar dat in wezen het zelfde betekent als leiding van deskundige, goed geschoolde krachten zouden onze agrarische bedrijven nooit geworden zijn tot wat ze thans zijn. Men heeft deze leiding ook niet overal voetstoots willen aanvaarden, evenmin als men bij voorbeeld veel heil in de kunstmest heeft willen zien, maar nadat men het nut heeft leren kennen, is er niemand die nog zonder consulenten en kunstmest werken wil. Zo zal het ook gaan op het terrein van het maatschappelijk en cultureel opbouwerk. Wat voor de bedrijfssector geldt, geldt evenzeer op het gebied van dit werk. U/erken in teamverband De vormingsleider is niet de enige functionnaris die werk zaam is op het terrein van het maatschappelijk en cultureel (opbouw)werk. Naast hem staat ofschoon met een anders gerichte opdracht de maatschappelijke werkster, en, wan neer zij hun taak goed verstaan, ook de onderwijzer, de pre dikant, de pastoor ende burgemeester. Zij allen zijn werkzaam op het brede terrein van het maat schappelijk en cultureel (opbouw)werk, waarop zich wel ver schillende taken laten onderscheiden maar niet isoleren. Het is dientengevolge ook noodzakelijk dat zij allen samenw'erken, dat wil zeggen dat zij werken als een team. 45

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1953 | | pagina 47