B ja nog ruimer, waarin zij op gezonde wijze kunnen leven? Van begin af aan weten wij dat er van een restauratie geen sprake kan zijn. Restauratie van het verloren gegane is zin loos, omdat daarmede voorbijgegaan zou worden aan het hierboven geschetste gistingsproces van de plattelandssamen leving. Geen restauratie, maar constructie van een agrarische samenleving, die in al haar delen tot gemeenschap geinte- greerd wordt. Als deze bladzijden gelezen worden, zijn in verschillende plaatsen de geëvacueerden weer terug, in de andere zullen zij binnen afzienbare tijd terugkeren. Dan is de tijd van de plotseling door de ramp in het leven geroepen „noodverbanden" voorbij. Het noodrecht wordt dan niet meer gehanteerd. Op normale democratische wijze zullen de dorps bewoners dan met elkaar het leven in hun dorp weer gestalte gaan geven. Maar voordat het zover is, is daar de periode van de terug keer en de overgang van de abnormale situatie naar het werk van iedere dag. De problemen van de terugkomst. Tussen de eerste Februari en de datum van terug keer liggen de ge beurtenissen die voor velen té zwaar zijn geweest om alleen te dragen. Daarom zal het goed zijn dat vele terugkerende evacué's door een maatschappelijk werkster of een geestelijk verzorger de thuiskomst vergemakkelijkt wordt. Wat hier nodig is, is vóór alles menselijk contact. Geen bureaucratisch formalisme „zoveel dekens, zoveel lakens, tandenborstel, twee stel ondergoed, goed zo, doorlopen maar; volgende" geen gepreek dat van het contact met het leven gespeend is, maar een persoonlijke hulp, van mens tot mens. 1 32

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1953 | | pagina 34