Een van zijn collega's zegt; ,,lk weet dat gedwongen huwe
lijken veelvuldig voorkomen, maar dat in de hoogste klassen
van de lagere school briefjes circuleren, waarin op de meeste
primitieve en platte wijze geschreven wordt over wat zich
afgespeeld heeft op een voorafgaande Zondagavond, neen.
dat had ik me niet kunnen voorstellen
Is dit probleem algemeen?
Is het een na-oorlogs vraagstuk?
Heeft het iets te maken met de ontwrichting van de platte
landsgemeenschap waarover we reeds spraken?
j,
Ja, wij zijn geneigd op grond van de gegevens waarover wij
beschikken, te spreken van een algemeen probleem. Niet in
die zin, dat elke dorpeling betrokken zou zijn bij bepaalde
vormen van vrij sexueel verkeer. Dit te suggereren, zou terecht
een storm van verontwaardiging doen opsteken. Maar wel is
het zo, dat in vele dorpen vrij sexueel gedrag voorkomt, waar
bij een grotere of kleinere bevolkingsgroep betrokken is.
De tweede vraag be
antwoorden w'e ontken
nend. Neen, de oorlog is
niet de oorzaak. Natuur
lijk heeft de bezettings
tijd ook op sexueel ter
rein ontwrichtend ge
werkt. Maar als wij be
denken hoe reeds vóór de
tweede wereldoorlog in
vele dorpen een bepaalde
sexuele vrijheid bestond,
dan kunnen we ook op dit
punt de oorlog niet als oorzaak zien, maar moeten we ook hier
constateren dat een bestaand proces door de oorlog versneld
werd. Nog bestaande remmen werden weggenomen. De
dorpszede, zelf sterk verzw'akt, verloor nog meer van zijn
dwingend karakter in de door de bezetting veroorzaakte
abnormale omstandigheden, het leven nam zijn „vrije"
loop, dat wil zeggen de chaos verving de betrekkelijke
orde.
En hier ligt het antwoord op de derde vraag; het vrije
21