van feesten en spelen ook kinderspelen; vele gebruiken tal van kwade, maar ook vele goede; allerlei vormen waarin men alleen en met elkander werkte, woonde en zich ont spande, en wanneer men daarnaast stelt wat de dorps bevolking zelf voor dit verlies in de plaats stelde, dan ziet men plotseling de leegte: er kwamen geen nieuwe feesten en nieuwe spelen, men amuseert zich niet meer, maar men laat zich amuseren, men creëert geen eigen wooncultuur, maar imiteert, men leeft niet meer, maar laat zich leven, „Vroeger ging Piet naar de knapenvereniging," vertelt een moeder, „maar daarvoor voelt hij nu niets meer. Samen met zijn vrienden gaat hij naar de stad. Als hij door de week naar de bioscoop gaat vind ik het niet zo erg, maar 's Zondags geloof ik toch niet dat het goed is." Er zijn onderwijzers niet zij die het dorp als springplank naar hoger op gebruiken, maar echte dorpsonderwijzers die het dorp kennen en er in meeleven die met verbazing con stateren dat de jeugd niet meer speelt in het vrij kwartier en tussen de schooltijden. Er wordt gerend en gehangen en doel loos geslenterd, maar tot een spel komt het niet. Dat geldt voor de lagere schooljeugd maar nog meer voor de rijpere jeugd. Zeker, we mogen niet allen over een kam scheren een deel van deze jongeren is georganiseerd in verenigingen, maar hoe is het gesteld met het verenigingsleven zelf? In hoeveel plaatsen bestrijden verenigingen elkaar in plaats van met elkander de dorpsgemeenschap te schragen? Hoeveel vereni gingen zien verder dan de eigen doeleinden? En behalve dit alles: hoe groot is het aantal jongeren dat aan het verenigingsleven deelneemt? En ten slotte is ook duidelijk dat vervlakking en verdorring van het leven niet wordt tegengehouden door een aantal ver enigingen, ook al doen ze op zichzelf nog zo voortreffelijk werk. Het is niet eenvoudig om zich onbevooroordeeld tegenover de dorpssamenleving te plaatsen en de diagnose te stellen. Alleen hij, die in zich zelf de leegte en de vervlakking voelt, 18

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1953 | | pagina 20